Fräsch citron- och vitlökssås

28 Dec

Efter en lång dag i Kalmar med flera fina fynd är vi nu hemma i värmen igen. Är så avis på J som hittade en så fin Ida Sjöstedt-klänning!

Nu är vi också mätta och belåtna. Blev smarrig lax med en jättegod citron- och vitlökssås. Det är en kall och fräsch sås som passar fisk såväl som fågel!

2 dl creme fraice
skal och saft av en ½ citron
1 vitlöksklyfta
salt och peppar

Blanda creme fraichen med citronskal och saften. Pressa ner en vitlöksklyfta. Smaka av med salt och peppar och blanda. Låt gärna gotta till sig ca 30 min innan servering så alla smaker kommer fram!

10 svar to “Fräsch citron- och vitlökssås”

  1. Barnens Hjältar 28 december , 2011 den 19:53 #

    Själv gjorde jag mozarellapizza på grahamsmjöl. Nyttigt och gott 🙂

  2. johanna 28 december , 2011 den 20:58 #

    hej hej göött blogg besök min vackra blogg nu i hope you like it bye hoppas allt är toppen:)

  3. ELINFELICIAS - en blogg om allt och ingenting 28 december , 2011 den 21:49 #

    – tack!

    gott 🙂

  4. Elin 28 december , 2011 den 22:40 #

    Finns inget godare än lax, potatis och något ”citronigt”!
    Svar: Det är ett klurigt spel med en ganska ruggig, men lustig, story (konstig kombination, men det blir riktigt bra!) 🙂 Kram

  5. Spanienfrugan 28 december , 2011 den 22:49 #

    Låter som en intressant sås till fisk.

    Gott nytt år också!

  6. AnnaWK 29 december , 2011 den 00:54 #

    Sv: Synd att ni missade det för i år var ju sista året de hade den. Och det känns som om den uppe vid ishotellet är lite väl långt bort för en spontanutflykt.

  7. Jenny 29 december , 2011 den 01:20 #

    Ja 😀 Jag jobbar som servitris i resturangerna 🙂

  8. Ida 29 december , 2011 den 09:09 #

    Jag är faktiskt inget stort fan av kalla såser, smakar mig inte alls;)

  9. Vivi 29 december , 2011 den 09:22 #

    Om man tar alla de ingredienserna och slänger dem i en kastrull, har i en fiskbuljongtärning och liiite vitt vin så har du en riktigt lyxig fisksås 😉
    Fast jag brukar använda lime istället för citron och ha i pyyyyytte lite honung.
    Har dock aldrig provat en sådan sås kall, det ska jag göra ngn gång 🙂

    Oh ja, du måste säga hur den är, funderar på att önska mig en sådan i födelsedagspresent 🙂
    Hmm vart köper man mandelmjöl ? Själv ska jag leta reda på viol-essens, vill göra viol macarons ! 🙂

    Kram

  10. Jasmine 29 december , 2011 den 11:30 #

    Mums, va’ gott!
    Kram

Kommentera

