Skumtomtefudge

22 Dec

Nu har jag också fallit för trycket och gjort skumtomtefudge! Har tyckt att det ser lite läskigt ut med den rosa färgen men kunde helt enkelt inte låta bli när jag fått höra från flera håll att det är så gott! Att det dessutom var en väldigt enkel och snabb fudge gjorde valet enkelt!

Jag måste säga att den är i det sötaste laget för min smak då den vita chokladen är väldigt framträdande och söt men kan förstå att andra kan tycka om den.

10 bitar skumgodis, i detta fallet skumtomtar
2 dl socker
1 dl grädde
50 g smör
100 g vit choklad

Klipp skumgodiset i bitar. Koka upp allt utom chokladen tills det har smält. Blanda i chokladen och rör tills det blir en blank tjock smet. Häll upp i smord form. Låt svalna och skär upp i bitar. Vill du ha en skarpare rosa färg kan du ta några droppar karamellfärg i

20 svar to “Skumtomtefudge”

  1. Diana 22 december , 2011 den 16:53 #

    Helsike vad gott det lät!!!

  2. Heidi 22 december , 2011 den 17:24 #

    Det är nog sant att det kan finnas olikheter, men jag kommer inte på något precis. 🙂
    Det skall nog bli roligt att fira med sambons familj. 🙂 Firade med dem även förra året, men vi hinner nog ännu och fira med min mamma. 🙂
    Jasså så ni skall också passa på att fira med hans familj. 🙂 Kommer föräldrarna dina på besök något över jul då?
    Kram

  3. neli 22 december , 2011 den 17:46 #

    åh så mums =) hoppas allt är bra med dig hihi. va ett tag sedan =)

  4. Vradxalyx 22 december , 2011 den 18:31 #

    Mina vänner ÄLSKADE dem =) men jag kan hålla med dig att dem är lite för söta!
    Kramkram

  5. Art By Tina/Tina Axelsson 22 december , 2011 den 18:59 #

    Jag gillar nästan inga söta saker alls, visst några gräddkolor och lite ischoklad gillar jag ju – men mår illa ganska fort av för mycket socker. Salt däremot, lakrits!

  6. Johanna 22 december , 2011 den 19:33 #

    Vad gott det ser ut!
    Svar: JA! 🙂 Vad tråkigt att du inte vill vara med 😦

  7. Bullmamman 22 december , 2011 den 19:52 #

    Det låter välidgt sött…

  8. Pernilla 22 december , 2011 den 20:51 #

    Det lätt gott men kan tänka mig att det blir sött med chokladen. Har ej bakat något i år, bara lussekatter och saffransbullar. Tänkte göra mer julgodis och så nästa år när Malte och Hjalmar är lite större. I år skulle släktingar göra och ta med på julafton.

    Ha det fint, kram kram.

  9. Amy's piece of cake 22 december , 2011 den 20:53 #

    Så gott!

  10. camilla 22 december , 2011 den 21:09 #

    jag måste testa att göra dessa 🙂

    Hur känns allt nu inför jul?:) kraam

  11. Linda 22 december , 2011 den 22:33 #

    Fast det roligaste med nytt recept är ju att få det perfekt för dig. HJag tycker med dem var för söta och gav bort alla. Kan man inte ha fler tomtar och mindre socker tex? Borde ju jämna ut sig rätt bra. Och jag köpte i lösvikt hellokittygodis på willys. Vad som helst som är ”skummigt” funkar ju, kanske finns något med en aning mindre socker än det andra? Kul att testa sig fram. För detta är nog ändå året runt godis

  12. Barnens Hjältar 22 december , 2011 den 22:33 #

    Mums vad gott 🙂

  13. PEETRA 23 december , 2011 den 00:08 #

    Men va läckert 😀

    – Haha tack, ja visst är den lite häftig 😀

  14. emma 23 december , 2011 den 00:40 #

    detta lät spännande! blir nog att prova

  15. Jenny 23 december , 2011 den 01:16 #

    ser jättegott ut 😀

  16. Patricia♔ 23 december , 2011 den 01:36 #

    Haha, kul att du har testat att göra den i alla fall. Man kan inte gilla allt (själv har jag gjort den i tre år men ännu inte vågat smaka).

    Förstår dig att du längtar hem. Många stunder vill jag flytta hem till småland igen, men inte för att jag saknar stället utan just för att komma närmare familjen. Samtidigt så älskar jag ju att bo här:S Klyvet det där.

    Skickar dig en stor julkram om jag inte hinner göra det innan julafton. ❤

  17. Sofia 23 december , 2011 den 09:59 #

    Låter spännande! Lite väl sött, men ändå lite spännande.

  18. Emelie - Mamman som älskar vitt 23 december , 2011 den 10:57 #

    Jättegott är det.. men sött! 🙂 Skumtomte fugde.. gjorde det för några veckor sedan som vi ska ha hos svärföälrdarna på julafton.

    Ja visst är det skoj 😀 han får ha sin luva imorgon minsann.
    Kramar till dig och GOD JUL

  19. Helena 23 december , 2011 den 11:41 #

    min sambo blev bjuden på detta på jobbet häromdagen och sa att det var det godaste julgodiset han hade ätit o bad mig göra det men har inte hunnit så får väl ta o göra det nästa jul. blev lite nyfiken också på det 🙂

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sista minuten-godiset! » Fika med Eleonore - 23 december , 2011

    […] Skumtomtefudge […]

Kommentera

