Mozartstubbar med ripplad choklad

20 Dec

Jag kunde inte hålla mig utan gjorde mina mozartlängder redan igår. Eller det blev snarare små stubbar.  Resultatet blev riktigt fint om jag får säga det själv.

Att rulla de längderna av nougatfylld marsipan i mörkchoklad på en flat tallrik gjorde det hela mycket lättare. De lades sedan på ett bakplåtspapper där de fick lite fåror och ränder likt en trädstam med hjälp av fingrarna. När de fått stå kallt en stund och stelnat. Smälte jag en rad(4 rutor) mjölkcholad och la i en vanlig fryspåse. Med ett minimalt hål blev det en perfekt liten stril av chokladen som jag lätt kunde rippla över stubbarna.

Denna metod är väldigt lät och kan användas på massor av olika praliner och annat gott i jul. Byt ut chokladen mot kristyr till kakor och cupcakes! Visst ser det ut som ett proffs gjort dem?

22 svar to “Mozartstubbar med ripplad choklad”

  1. Therese Ahlström 20 december , 2011 den 10:29 #

    Svar: Tack så mycket! 🙂 ÅH, vad gott det där ser ut!

  2. Mari 20 december , 2011 den 11:19 #

    Sv =) Ja det var underbart, liite tråkigt väder bara. Men tycker att jag fångade några bra bilder iaf =)

    Fin blogg du har !

  3. Annika 20 december , 2011 den 13:28 #

    Man blir sååååå sugen!

  4. My Vestlund 20 december , 2011 den 13:30 #

    Choklad ♥

    SV: Jo det är min bild och mina läppar 😉

  5. Erica 20 december , 2011 den 13:30 #

    De blev superfina, och antagligen supergoda också, då det ju brukar vara väldigt gott med mozartkulor, enligt mitt tycke. 😀

  6. Nadja 20 december , 2011 den 13:52 #

    Det ser mums ut. =)

    tack vad snällt. =) jag försöker baka lite varje dag. =) Tror ska ändra min blogg från allmän, personlig till mat. =)

    Vi ska fira hos min bror och dit kommer hela familj och släkten. =) Har du köpt alla klappar? =)

    Kram

  7. Johanna Rise 20 december , 2011 den 14:15 #

    Åh, gud vad gott!
    Svar: Jaa, verkligen! 🙂 Om du äger en iPhone så var gärna med i min tävling! 🙂

  8. Diana 20 december , 2011 den 14:52 #

    Det ser riktigt smarrigt ut!

  9. Mia 20 december , 2011 den 15:07 #

    mmm marsipan, en av mina få godislaster :-d förmodligen lite Anton Berg till mig från mor i jul ♥

    God Jul & Gott Nytt o massa kramisar!

  10. Augustifamiljen 20 december , 2011 den 15:19 #

    men ååå, så gott!!

    Kul att du hittade min blogg, för vi är också beräknade till midsommarhelgen (24/6). Blir lite extra spännande att se utvecklingen då ju 🙂

    Kram!

  11. Art By Tina/Tina Axelsson 20 december , 2011 den 15:32 #

    Jodå jag hittade allt guldigt glitter till slut, två girlanger fanns kvar i affären. Nu hänger dom i granen: http://trueborn.blogg.se/2011/december/xmastree2011.html

  12. ELINFELICIAS - en blogg om allt och ingenting 20 december , 2011 den 16:14 #

    – ja verkligen!

    åh, så gott 🙂

  13. Pernilla 20 december , 2011 den 16:19 #

    Det där såg fantastiskt gott ut 🙂

    Hoppas du med har en bra och mysig Julvecka. Kram kram.

  14. Spanienfrugan 20 december , 2011 den 16:20 #

    Vad fint det blev när du ripplade ljusare choklad över den mörka 🙂

  15. Anni 20 december , 2011 den 16:22 #

    ser goda ut!
    sv: vad kul att du tyckte om den versionen!

  16. Gaymasen 20 december , 2011 den 16:22 #

    Åhhh jag blir så hungrig, haha. Och sugen på mamsens knäck. ^^

    Och ja. Det var så fint hur zebrapappan valde sitt barn framför flocken. Blev så rörd 🙂 haha.

  17. Linda 20 december , 2011 den 20:18 #

    Hehe, jag gjorde mozartkulor för en stund sedan, har gjort massa olika praliner i år (är portad från köket numera) och fick frågan? Varför gör du dem alltid runda? Eh, vad menar du, vad skulle de annars vara?
    Jag vet inte, men kan du inte göra en annan form?

    Och så gick jag in här och såg att det var exakt vad du hade gjort! Tjusigt med att ringla över chokladen sådär. Jag brukar bara låta det ringla över med hjälp av en gaffel, men var mycket snyggare såhär. Ska testas!!

  18. Anna 20 december , 2011 den 21:03 #

    Mmmm..Mums!

  19. Helena 20 december , 2011 den 22:09 #

    De blev verkligen jättefina! Vad duktig du är:D

    I jul kommer vi att vara hemma och fira jul med mina barn, mina föräldrar och mormor. Det är så mysigt när man får va tillsammans och ha trevliga dagar. Tyvärr kommer jag inte kunna äta så mycket julmat i år men jag får väl göra mig en jultallrik när magen har blivit bra igen. Hur kommer ni att fira jul?
    Hoppas du haft en bra dag! Kramar

  20. Mamma till William och Wilma 21 december , 2011 den 11:20 #

    God förmiddag..Massa gott bara man öppnar upp din blogg..blir lika sugen varje gång.Är så glad för din skull nu det du har nämt inne på fb..kram kram

  21. Sofia 21 december , 2011 den 21:09 #

    Mm vad gott det så ut. 🙂

  22. Marcus Å 21 december , 2011 den 22:39 #

    Ja, klart jag minns det. Men du gör ju en smartare metod! 😀

Kommentera

