Mozartkulor i längder

19 Dec

Mozartkulor hör verkligen julen till och det är ett måste för mig även i år. Men detta år tänkte jag skippa de traditionella kulorna och istället göra längder som man kan skiva i bitar. På så sätt torkar inte marsipanen lika snabbt och det är lite roligare att då lägga upp en längd uppskuren så man ser alla smaker i genomskärning. Resultatet får du se om ett par dagar!

Till mozartkulor/längder behöver du 

Nougat, skär i små fyrkanter eller i cm-tjocka skivor.

Mandelmassa, ta en bit och täck nougaten med. Ta så tjockt du önskar.

Choklad, rulla kulorna/längderna chokladen av valfri smak och kakaohalt.

22 svar to “Mozartkulor i längder”

  1. Annika 19 december , 2011 den 17:06 #

    Mums va gott!

  2. william 19 december , 2011 den 17:37 #

    ooh vad gott, ska nog prova:DDD

    SV; Naw tackar så mycket:D Så snällt:D
    Och vad tycker du om mina ”The Party Queen Is Dead” Modell bilder som jag har tagit på min vän:D?

  3. EmJo ' Flytta utomlands 19 december , 2011 den 18:20 #

    brukar man inte göra så? 😀 haha

    Kram,
    http://emjo.blogg.se

  4. Martina 19 december , 2011 den 18:24 #

    Mums! Julgodis gjorde jag igår, det tillhör verkligen julen det.

    Hur är det med dig? Kram

  5. Emma 19 december , 2011 den 18:41 #

    så inget in i ugnen eller så? jättelätt ju, och låter supergott. 🙂

  6. alice 19 december , 2011 den 19:07 #

    oh, nougat är så jävla gott 😀

  7. kajsa 19 december , 2011 den 20:07 #

    Jag kan köpa mig en nougat-kaka och sitta och äta på, älskart haha 😀

  8. Patricia♔ 19 december , 2011 den 20:08 #

    Jaha, så det blir flytt upp till STHLM för er. Får jag fråga varför?

    Stor kram

  9. EVELINA - DRIVER FÖRETAG OCH SKRIVER ROMAN! 19 december , 2011 den 20:52 #

    Verkar barnsligt gott och mycket enklare än man skulle tro också =) Älskar mozartkulor!

  10. Linda Olsson 19 december , 2011 den 21:49 #

    Det där har jag aldrig ätit! Kanske skulle testa nån dag 🙂

    Sv; Hihi, tack va gulligt av dig! 🙂
    Ja nu längtar jag till önsdag, för då drar vi och shoppar ju! 🙂

    Kram

  11. Maja 19 december , 2011 den 21:49 #

    Sv: Tack så mycket!

  12. ELINFELICIAS - en blogg om allt och ingenting 19 december , 2011 den 22:03 #

    åh, gott!

  13. Vicky 19 december , 2011 den 22:19 #

    vad duktig du är!

  14. Karin 19 december , 2011 den 23:31 #

    Svar! Tack 🙂 har målat den vit och då blev den riktigt snygg! Innan var den träfärgad. Mums vad gott godiset såg ut :D! Kram

  15. anette 19 december , 2011 den 23:44 #

    Jag hade planer på att göra Mozartkulor eftersom min svörmor gillar dem. Men i ”sista stund” ändrade jag mig o tog nogaten o chokladen o gjorde den där nougatmandeln med salt istället. O jädrar vad god den blev. jag brukar göra wienernougat, men detta blev nog snäppet bättre. Just det söta o det salta o sen det knapriga gjorde att det dansade tango i gomen på mig. 😉

    Hoppas nu att de jag ska ge bort godiset till uppskattar det lika mycket som jag.

  16. Jouline♡ 20 december , 2011 den 00:20 #

    Tack för din kommentar, det gick bra att jobba trots att jag vart lite stressad den dagen.
    kram

  17. sannas rum 20 december , 2011 den 07:57 #

    Åh, jag älskar Mozartkulor, ska nog köpa hem lite idag så att jag kan äääääta 😀 Fast göra dem först då (;

  18. Vivi 20 december , 2011 den 10:54 #

    Jag brukar göra dessa till jul, men i år tänker jag pröva dina toffefe-kolor istället och så ska jag göra bailysbollar 🙂
    kram!

  19. sigrid 20 december , 2011 den 19:40 #

    hjälp vad gott det ser ut!!

  20. Amanda 21 december , 2011 den 10:39 #

    Åh, mozart kulor är så juligt och gott!
    Sv: tack tack tack! Jag blir så himla glad :’)

  21. Lisen 22 december , 2011 den 18:39 #

    Det är så mysigt med snön ute, har ni fått någon än? 🙂

  22. Jasmine 27 december , 2011 den 12:46 #

    Förra året provade jag att göra Mozartkulor, men det gick inget vidare – jag gav upp. I år fick jag dock till det och kulorna var något av det bästa på bordet med julgodis. Av över tio olika sorter var något så simpelt som Mozartkulor det jag gillade bäst. En succé och en godissort som absolut kommer att finnas i många år framöver. 🙂

    Svar: Du har helt rätt. Julen blir vad man gör det till. Jag planerar alltid, men just kring jul verkar det som att min förmåga försvinner. I år lyckades jag dock (precis som med Mozartkulorna). 😛
    Din och din familjs inställning till julen borde fler ha. På så sätt kan man faktiskt njuta av dagarna i slutet av december.

    Jag hoppas att du och din sambo fick en riktigt mysig Julafton och att mellandagarna också bjuder på mys och trevligheter.

    Ta vara på dig.
    Kram

Kommentera

