Luciamys med scones och varm choklad

13 Dec

Mysiga lucia morgon! Tyvärr var jag för trött för att dra mig upp i ottan för att se på svts Luciavaka men tur att de visar lite inslag även nu.  Det är ju något visst med Luciamorgon med alla mysiga program och att julen får sig en extra skjuts med ljus, glitter, lussekatter och mys.

Jag och gubben gjorde mysfrukost med nygräddade scones och varm choklad med vispgrädde. Självklart blev det en liten pepparkaksgris till med!

Scones

3 dl mjölk
100 gram smör
7-8 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
1 tsk salt
 

Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Skär smöret i bitar och blanda ner det i mjölet. Finfördela smöret med fingrarna till en grynig massa. Blanda ner mjölken och rör ihop till en deg, men rör inte i onödan utan sluta när du kan kan forma till en deg. Dela degen i fyra bitar och platta ut till runda kakor, cirka 12-15 centimeter i diameter. Skär två skåror i varje kaka, i ett kors. Nagga kakorna med en gaffel. Lägg på bakplåtspapper eller smord plåt och grädda i 250 grader i cirka 10 minuter. Servera nygräddade och varma!

Varm choklad

2-3 tsk socker
2 tsk kakao
2 dl mjölk
 

Blanda socker och kakao i en kastrull. Sätt på plattan och häll i lite av mjölken. När du fått ut alla klumpar kan du hälla över resten av mjölken. Häll upp i en stor kopp.

20 svar to “Luciamys med scones och varm choklad”

  1. IDAWA 13 december , 2011 den 10:55 #

    sv: Tack så mycket, vad glad jag blir! 😀

  2. Rinki 13 december , 2011 den 11:07 #

    Wow, det låter jättemysigt. Jag orkade inte heller ta mig upp vid sju, men såg ett litet klipp på Gomorron Sverige, men det var bara sex stycken, inklusive lucian och inga levande ljus :/ jag ska kolla på SVTPlay ikväll och se ifall jag hittar repris av luciavakan, för hinner inte hem tills dess att de visar reprisen på TV.

    Hur är det med dig gumman?

    Kram

  3. Rinki 13 december , 2011 den 11:08 #

    Glad Lucia också 🙂

  4. Lisen 13 december , 2011 den 12:54 #

    Så mysigt, jag åt tomtegröt och skinkmacka samtidigt som jag kollade på luciavakan. 🙂

  5. alice 13 december , 2011 den 13:13 #

    svar: ja ellerhur, svinbillig! 😀

    åh jag måste göra scones någon dag, så jävla gott!

  6. Heidi 13 december , 2011 den 14:01 #

    Sv: Jo, det är nog sant att man skall få ha lite hemlängtan. 🙂
    Synd att det var så illa på arbets fronten. 😦 Men du får ha en ledig jul då? 🙂
    Va trevligt att helgen var kanon. 🙂
    Jo, kommer sakna det, men har sagt till chefen på dagiset att jag gärna kan ta emot vikariat och sedan skall jag ansöka om sommarjobb. 🙂
    Kram

  7. MyzaaN 13 december , 2011 den 14:20 #

    mums va gott 😀

  8. Åsa 13 december , 2011 den 14:35 #

    Ser gott ut//Åsa

    Svar: perfekt till sommaren mineralvatten på bordet. Läsk till barnkalaset osv…praktiskt

  9. Linda-Mamma till Alfred 13 december , 2011 den 15:25 #

    Gud så simpelt det är med scones måste verkligen göra det i helgen!
    Ja himla kul att komma med i den kampanjen faktiskt! Paketet har kommit skall bara hämta ut det;)
    Jag tog en kroppsinpackning Tranbär en nyhet de hade;)

  10. kajsa 13 december , 2011 den 15:49 #

    Åhh vad gott!
    sv: nej, det är köpt på cubus 🙂

  11. Pernilla 13 december , 2011 den 19:40 #

    Mums med scones och chokladmjölk, något av det bästa man kan få till frukost 🙂

    Vi kommer fira julen här hemma med pojkarnas Farmor och Farfar och Pauls storebror med familj. Vi ska sedan fira med min familj på juldagen.

    Hur ska ni fira?? Ha det fint, kram kram.

  12. LissenTo 13 december , 2011 den 21:43 #

    Det här ser ut som en riktig mysig start på dagen, mums!

    Ha en fin vecka. // Lissen

  13. Tess 13 december , 2011 den 22:05 #

    åh, hade velat äta frukost med dig också! 😉
    Jag går en dans utbildning (lite sång också), så föreställning med duetter & koreografier..

  14. Ylva 14 december , 2011 den 08:32 #

    Mumsfilibaba!

  15. sara 14 december , 2011 den 08:33 #

    åå myyys 🙂

  16. anniepiie 14 december , 2011 den 09:49 #

    Men seriöst, ikväll får det bli scones här och varm choklad! 😀 Mums va gott!!! SV: jaa, den gillar jag oxå, så himla snygg! 🙂 ha en bra dag nu fina du!! Här skiner solen och det ser nästan ut som vår! 😛 Kramis

  17. malin-helena 14 december , 2011 den 10:47 #

    Åh, vad längesedan jag gjorde scones!! Det är ju så förjäkla gott!
    Måste försöka hinna göra det innan jul. Uhh! Jag har allt för mycket att göra innan jul känner jag . 😛

    Jag fick upp granen igår! Ska göra det till min egna tradition och få upp granen på lucia. 🙂 Vi har ju plast, för katterna, så vi behöver ju inte ta hänsyn till att det barrar och har sig.

    Jag ska baka snickerskakor på lördag är det tänkt. 😉 (Om jag nu hinner det då) haha!

    Hoppas du har en bra det. 🙂 Kram

  18. Helena 14 december , 2011 den 12:20 #

    Det där såg ju supermumsigt ut att börja dagen med,mmm! Luciamys på hög nivå:)

    Tack, snälla du! Jag tycker absolut att du ska testa att baka saffranssnurror istället för lussekatter.
    Tur att du har klarat dig från blåsväder innan.
    Ha en bra dag! Kram:)

  19. Vivi 14 december , 2011 den 12:52 #

    Gud så gott ! Jag älskar scones, jag & mina tjejkompisar gjorde alltid scones när vi hade våra tjejkvällar förr. Vi har varm choklad på jobbet, inte en sådandär lyxig variant, men det är iaf livsfarligt…speciellt när man blandar den med cappuccino! 😛

    Vad bra att jag kunde komma med ett bra tips 😀
    Klänningen kan bli lite elektrisk…dvs att den gärna smiter åt på benen när man går 🙂 men det är inget som störde mig jättemycket, finns dessutom i flera färger!

    Kram!

  20. Jasmine 14 december , 2011 den 22:54 #

    Åh, vilken mysig frukost. Det ska man absolut unna sig på Lucia. 🙂
    Kram

Kommentera

