Hemmagjord toffifee

4 Dec

Förra året provade jag på att göra egna toffifees och det blev otroligt lyckat! Iår kommer jag inte göra dessa men jag måste ju tipsa om dem denna julen också!

Kola och knäck är ju som känt väldigt knepigt. Lättast är faktiskt att köpa en termometer och mäta till122 grader, då vet du att knäcken/kolan är perfekt! Kultestet är ju bara krångligt!

 
1 dl Socker
1 dl Sirap
1 dl Grädde

100 g nougat
25 g mörk blockchoklad
Hela hasselnötter

Smällt sockret, sirap och grädden i en kastrull låt det sjuda tills det blitt tjockare. Droppa ner en klick i ett vattenglas och se om de går att forma till en kula. Det ska vara 122 grader, rör absolut inte under kokningen. Ställ under tiden upp knäckformar och skär nougaten i 1×1 cm stora kuber. När kolan är färdig klickar du i 2 teskedar i knäckformarna. Tryck ner en hasselnöt och en kub nougat(den kommer smälta i den varma kolan).  Ställ svalt. Under tiden smälter du choklad som du häller i en liten plastpåse. Klipp ett litetlitet hål i och droppa chokladen över nougaten!

12 svar to “Hemmagjord toffifee”

  1. LIENE 4 december , 2011 den 18:19 #

    Så gott det verkar!

  2. Tessie 4 december , 2011 den 18:45 #

    smaskens! 🙂

    Sv; Ja det jag kan säga så här långt är att det känns friskare, och de är ju det som är meningen med dessa saker jag köpte med! 😀

    min helg har vart underbar!! Bästa på länge.. Hoppas du haft en bra helg!

    Kramar

  3. Carro 4 december , 2011 den 19:15 #

    Men ååå gottt!!

  4. Jennie & Fröken Flis 4 december , 2011 den 20:46 #

    åh så mumsigt 🙂

  5. PEETRA 4 december , 2011 den 22:12 #

    – Hehe ja jag kan förstå det, det är rätt svårt med julklappar för det mesta, man vet inte vad man ska köpa till andra och man vet ju ännu mindre vad man själv vill ha, hehe ;D
    Hoppas du hittar på några fyndiga julklappar snart iaf 😀
    kram

  6. Barnens Hjältar 4 december , 2011 den 22:18 #

    Jag har inte kommit igång med julgodis ännu. Hoppas jag har tid i helgen 🙂

  7. kaffehörnan 5 december , 2011 den 00:23 #

    så gottigt, fint med eörliga bilder
    kram

  8. Emelie - Mamman som älskar vitt 5 december , 2011 den 09:39 #

    Hihi självklart, vi har sett varje svsnitt:) tycker det är mysigt att följa julkalendern fast jag är 21 år 😉 haha!
    Kram!

  9. Amy's piece of cake 5 december , 2011 den 10:34 #

    Så gott! Man blir sugen på att göra dessa…!

  10. Vivi 5 december , 2011 den 11:43 #

    Elenore to the rescue 😉
    Jag har suttit och funderat på vad för julgodis man ska göra iår, jag brukar tycka det blir lite trist att göra samma varje år, detta receptet ska jag pröva istället för mina mozartkulor !! Tack !! 🙂
    Kram

  11. sara 6 december , 2011 den 08:48 #

    mums:)

  12. Lina S 6 december , 2011 den 16:20 #

    Mm alltid massa gott här inne 🙂

Kommentera

