Mjuka pepparkakan, från grunden eller färdigmix??

29 Nov

Mjuk pepparkaka är bland det godaste som finns, enligt mig godare än vanliga små hårda! Nu har jag inte bakat någon på flera år och vill gärna göra detta året. Hade tänkt köpa en sån färdigmix från t ex Kungsörnen men detta receptet är ju så enkelt att man lika gärna kan göra det själv från grunden!

bildkälla: alltommat.se
 
100 g smör
2 dl farinsocker eller strösocker
2 ägg
1 dl gräddfil
1/2 dl lingonsylt
3 dl vetemjöl
1 msk kanel
1 tsk malda kryddnejlikor
1 tsk ingefära
1 tsk bikarbonat eller 2 tsk bakpulver

Sätt ugnen på 175°. Smörj och bröa en form (1,5 l). Rör rumsvarmt smör och socker poröst. Tillsätt äggen, ett i sänder, och rör kraftigt. Rör ner gräddfil och sylt. Blanda mjöl, kryddor och bikarbonat eller bakpulver. Tillsätt mjölblandningen och rör så att det blir en jämn smet. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen, 50-60 min.

17 svar to “Mjuka pepparkakan, från grunden eller färdigmix??”

  1. Linda-Mamma till Alfred 29 november , 2011 den 12:28 #

    Ingen pepparkakskrydda alltså, lite förvånad är jag nu..
    Yes hon är ju så himla duktig!!
    Nu är pepparkaks dammsugarna inhandlade!

  2. Leila 29 november , 2011 den 13:03 #

    Hej fina!
    Åh brun pepparkaka är ju så underbart gott 🙂 Jag äter den faktiskt året om…hihi
    Vilken underbar helg ni haft! Jätte fina bilder! Liseberg på julen måste ju vara helt underbart att få besöka 😀
    Ja, jag hoppas också att den boken är kanonbra, har inte börjat läsa den ännu men bläddrat i den lite och upplägget verkar dock lite annorlunda, mer bilder och tips oså, men den ska nog gå hem i alla fall 🙂 Vad hittar du på idag? Börjar du med julbaket? Så mycket smarrigt du handlat hem! Jag funderar på att göra saffrans skorpor lite senare idag. Kramar i massor

  3. Amanda 29 november , 2011 den 13:54 #

    Mjuk pepparkaka är ju så gott. Jag fick en sån där mix som jag testade förra året, den var faktiskt riktigt god! =)

  4. Vivi 29 november , 2011 den 14:00 #

    Phhh det receptet kom perfekt ! Vi gjorde nämligen CakePops på mjukpepparkaka i helgen och jag vill så gärna pröva att göra det igen, helt galet god & söta blev dem. Ska visa bilder på bloggen nu i veckan !
    Kram!!

  5. Heidi 29 november , 2011 den 14:20 #

    Sv: Jo, det är nog nyttigt att ta allt av det man har möjlighet till. 🙂
    Det är rätt att det får komma med sin tid och tyngd. 🙂 men så glad för er.
    Hur gick er helg annars? 🙂
    Kram

  6. sandra 29 november , 2011 den 14:26 #

    ja precis å när man har småbarn så blir dom glad för de minsta lilla 🙂 så roligt att se dom små öppna paket 🙂

  7. Lisen 29 november , 2011 den 14:27 #

    Älskar nagellacket!
    Åh mjuk pepparkaka, så himla gott!

  8. Alex 29 november , 2011 den 14:28 #

    äääälskar pepparkaka, mjuk som hård!

  9. Diana 29 november , 2011 den 16:33 #

    Ibland finns det även färdiga påsar med ”pepparkakskryddor” så att man slipper köpa hem en massa olika.

  10. Jessica - En flicka som är stark 29 november , 2011 den 19:01 #

    åh vad gott!!! Det var längesedan jag åt det.

  11. Jeanette 29 november , 2011 den 19:17 #

    sv: Han är grym! Ne men ni får ju gå tillsammans annars 🙂

    Ha en fin kväll

  12. Erika 29 november , 2011 den 20:56 #

    Mjuk pepparkaka är så himla gott!

  13. Carro 29 november , 2011 den 21:52 #

    Så gott!

    Jadå, jag kom hem säkert 🙂

  14. Annika 30 november , 2011 den 09:32 #

    Det ska vara från grunden så klart!

  15. Barnens Hjältar 30 november , 2011 den 15:06 #

    Åh jag älskar mjuk pepparkaka 🙂 Skall baka det till stora dotterns kalas 🙂

  16. Jasmine 30 november , 2011 den 15:07 #

    Åh, den vekar himla god! Jag har skrivit ut receptet. 🙂

    Svar: Tack så mycket! Igår skapade jag två till tags, dock inget med jultema. Jag hoppas att julinspirationen infinner sig till max, så att jag får till de där julkorten. Det är om inte annat väldigt roligt att vara kreativ.
    Åh, just det inlägget missade jag. Vilken tur då att du och jag kunde påminna varandra om programmet. 🙂

    Ja, jag har hört att vädret i Göteborg inte var det bästa. Dessutom var det ju storm. -.-
    Själv befann jag mig i Stockholm och där var vädret i alla fall inte blött…

    Trevlig kväll!
    Kram

  17. josefine andersson 3 december , 2011 den 12:41 #

    mjukpepparkaka kan ju vara det beste!

    härligt att du gillade dom hihi 😀 och ja, vore ju inte fel för 5 öre med lite julskinka!!

Kommentera

