Dekorationspepparkakor(ätbara sådana!)

20 Nov

Förutom de små pepparkakorna gjorde vi som sagt hjärtan att hänga i granen. Det blev frostade hjärtan med kristyr och nonstop(visst har de gröna blivit ljusare??). Frostningen får du genom att strö socker över pepparkakorna innan de skjutsas in i ugnen. Det smälter inte utan bränner bara fast då pepparkakan är inne så pass kort tid. När jag fick massa kristyr kvar passade jag på att göra några pepparkaksklockor täckta med kristyren och pudrade över rött och grönt glittet(ätbart såklart).

Det går ju att göra så mycket med pepparkakor. Man kan garnera på en mängd olika sätt, bara fantasin sätter gränser! Men med lite kristyr kan du komma en bit.

2-3 dl florsocker
1 äggvita
2 krm ättiksprit

Knäck ägget och häll i ättikspriten. Sikta på florsocker till önskad konsistens. Spritsa eller bred på kristyren på dina pepparkakor.

11 svar to “Dekorationspepparkakor(ätbara sådana!)”

  1. Carro 20 november , 2011 den 09:54 #

    Mysfint! Jag gjorde pepparkakor och hängde upp i fönstrena i röda sidenband för några år sedan =)

  2. Nadja 20 november , 2011 den 10:28 #

    Tack. =)

    Gjorde ni er egna pepparkaks deg? =) Var det svårt. =) Jag har köpt allt till pepparkakor och ska baka dem i veckan. =)

    Idag blir det bio och se den nya twiligt filmen och sen middag med vänner sj? =) kram

  3. tess 20 november , 2011 den 11:48 #

    Ååh, mysigt!! =) Jo, det var planerat för oss oxå. Slutade med pillerna i juni och redan i augusti så fick vi vårat plus! Så underbart! Vi har redan varit på ett ultraljud, när vi gjorde ett KUB-test, så då fick vi se att hjärtat slog och det fanns två armar och två ben. Det var en magisk känsla! Och Robin grät som ett litet barn hehe. Det blev så verkligt för honom då. Nu längtar jag istället tills den 13 december, när vi ska på rutinultraljud! Jag vill se bebisen 😀 hehe. Har du skrivit in dej hos barnmorskan än? 🙂

    Himla synd att du inte bor kvar i Sthlm nu.. 😛

  4. Pyrola 20 november , 2011 den 11:51 #

    Åhhhh så mysigt! Du får mig helt julsugen nu ju. Jag får bannemig baka lussekatter i veckan.

  5. Sofia 20 november , 2011 den 12:04 #

    Vad mysigt att baka pepparkakor. 🙂 Och vad fint det blev.

  6. tess 20 november , 2011 den 12:23 #

    Jag känner mej helt säker på att det är en liten pojk där inne. Nästan för säker tror jag hehe. Jag kommer bli riktigt förvånad om det är en flicka! Vet inte varför, men det känns bara så. R å andra sidan tror att det är en flicka 😛 Så vi får väl se vem som får rätt hehe. Vi vill iaf veta vad det är för kön på ul om det går att se 🙂 Vissa barn har ju en tendens att ”hålla för”.. Vad tror du att ni får? 🙂

  7. Leila 20 november , 2011 den 12:36 #

    Hej vännen!
    Tack snälla för din grattis hälsning! Jag hade en en jätte fin födelsedag. Hur är det med dig? Ser att du börjat fixa o dona inför julen 🙂 Massa kramar

  8. Linda 20 november , 2011 den 12:41 #

    Gjorde du degen själv? Jag har aldrig testat det, utan bara köpt färdig, men det kanske inte är så svårt att göra egen? Var kan man hitta det där röda och gröna glittret? Lät ju rätt kul. Vad mysigt ni har det, julstämning på en gång ju!

  9. Helena 20 november , 2011 den 16:35 #

    Så fina pepparkakor du gjort! Doften i köket är julig och härlig vid pepparkaksbaket:)

  10. Marcus Å 21 november , 2011 den 07:35 #

    Och det är underbart att ha dig med! ):

  11. Marcus Å 21 november , 2011 den 07:36 #

    Och det är underbart att ha dig med! 🙂

Kommentera

