Snart är den här – julen

18 Nov

Med bara en vecka kvar till första advent sitter man här igen, med en längtan efter snön och efter jultomten. Eller hur var det med den känslan? Faktiskt känns det lite overkligt att året har gått så snabbt att vi återigen ska börja förberedda oss inför julen. Denna fina högtid. Sommaren sprang förbi, som om man sprang över en äng, likaså hösten som bara blåst bort. Än har inte vintern kommit på riktigt, vilket känns konstigt. Vi står i någon mellanperiod och stampar, vädermässigt, men kalendern går lika fort för det. Den stannar inte upp och väntar på oss.

 Vi går snart in i december och den 24:e är inte alls långt borta. Julen är nära. Första advent brukar vara en fin högtid hemma i min familj, vi tänder ljuset tillsammans och min mamma läser dikten. Hon håller fast vid traditioner och detta tycker jag är en fin tradition. Varje advent står tomtegröten på frukostbordet. I år känns allt lite annorlunda. Visst jag var hemma förra helgen och då hann vi planera julmaten samt diskutera igenom julklappar. Blir inte att köpa till så många i år vilket min plånbok tycker är bra.

Som liten var det största händelsen på året. Men är det annorlunda i dag när jag är 23 år och inte har de där känslorna kvar? Nej, jag tycker inte det utan julen har något speciellt över sig, i år kommer det också kännas extra mycket. Att få åka hem med SJ, som säkerligen kommer strula. Planera inför allt på distans. Springa runt i julhandeln i Stockholm. Stressen kommer uppstå som alltid, kan man lita på. Sedan när man väl sitter där hemma med släkten infinner sig ett lugn. Efter att ha ätit julmaten för att sätta sig framför Kalle lär man somna. Där har vi skillnaden, som liten tyckte jag det var konstigt hur mina föräldrar kunde somna under denna dag. Tänk allt man missar. Jag längtar till julen men först vill jag ha lite snö för att få den riktiga känslan.

Skrivet av Marcus ”Slipsen” Åberg

3 svar to “Snart är den här – julen”

  1. Patricia♡ 18 november , 2011 den 10:45 #

    Haha vem vet, jag kanske befinner mig inne på Liseberg då också. Har ju inte så långt dit;) Men idag vill jag mest gå för att det är premiär öppning för i år:)

    Stor kram

  2. Linda-Mamma till Alfred 18 november , 2011 den 12:20 #

    Åh har bestämt mig det blir chokladfudgetårta med vispgrädde;)
    Åh ja en fullspäckad helg, kan vara kul ibland inte så ofta det händer här nämligen när man har liten;)
    Då är det testfredag skall in o handla om en stund tänkte jag;)
    Hoppas ni får en riktigt mysig helg o det är helt ofattbart att det är 1:a advent nästa helg!!!

  3. Vivi 18 november , 2011 den 12:54 #

    Jag älskar julen, speciellt nu ! När jag inte bodde hemma, när jag pluggade då var ju juldagarna himla mysiga , men nu när jag har eget hus och får julpynta det från topp till tå så har nästan den där förväntansfulla känslan man hade som barn kommit tillbaka. Skillnaden är att det inte är paketen & julafton som är viktigast utan allt julpyssel, julbakande och julmysande med glögg man har hemma i sitt eget pyntade hem !

    Hon slutade faktiskt redan för ett halår sedan, hon har jobbat som specialpedagog men pga alla nedskärningar fick hon sluta för ett år sedan och har sedan hoppat in lite då & då, men för ett halvår sedan fick hon nog och gick i pension 😉

    Hoppas ni får en riktigt härlig helg !!
    Kram!

Kommentera

