[bak]tanke med Baklust

16 Nov

Vem är tjejen bakom Baklust?

-Jag heter Helena och bor i Åseda med min familj. Redan som barn väcktes intresset för bakning och sedan dess har jag hållit på. Jag har aldrig gått någon kurs eller utbildning i bakning, utan jag har lärt mig genom att hålla på. En tanke med att jag bloggar om bakning är att få fram att alla kan lyckas med bakning. Jag skriver mest om enkla recept som passar de flesta. För vem kan motstå något gott när det luktar nybakat i köket?

Ditt första bakminne?

Min mamma bakade ofta när jag var barn och jag fick vara med och hjälpa till. Det allra första jag bakade var chokladbollar och det bakades i tid och otid.

Om du var en bakelse, vilken?

Haha, vilken kul fråga. Det måste bli en napoelonbakelse med mycket vaniljfyllning, mums!

Vilket är ditt bästa baktips?

Jag har flera bra tips. För det första måste det kännas roligt att baka, alltså både tid och lust. För det andra läs receptet och kolla över att du har alla ingredienser hemma som behövs till baket och så att du även får en bild av hur du ska göra. För det tredje om du inte är så van att baka använd dig av beprövade recept till att börja med för att få ett lyckat resultat. Efterhand kan man utmana sig själv med lite mer avancerade bakverk. Kom ihåg att alla misslyckas ibland och då är det bara att göra ett nytt försök. 

Vem inspirerar dig mest?

Jag hittar min inspiration i många bak/matbloggar (din blogg bl.a.) tidningar, tv-program och vänner runt omkring mig.

Vad bakar du helst?

Jag bakar helst mjuka kakor, bröd och olika sorters kladdkakor.


10 svar to “[bak]tanke med Baklust”

  1. Sveriges yngsta bokblogg / Elin 16 november , 2011 den 16:38 #

    Re: Ellerhur? Helt fantastisk uppfinning 🙂

  2. Sandra 16 november , 2011 den 16:47 #

    Rolig läsning 🙂
    Haha ja lite lika är vi nog. Jag & lillasessan.
    Tack vad gullig du är, tycker jag hade ett ganska tonårsrunt huvud back then ;P

  3. Linda-Mamma till Alfred 16 november , 2011 den 17:03 #

    Åh ja eller hur, längtar så, tiden går fort snart är vi där,hehe..mmm får vänja mig med den nya frisyren först..hmmmmm….
    Sitter & funderar över vad vi skall laga för mat till våra vänner som kommer på lördag..Vi skall iaf grilla fläskfile..men efterrätten är alltid svårast tycker jag!

  4. Elin 16 november , 2011 den 18:54 #

    Ja men verkligen! är så härligt att bara strosa runt på mässor, loppisar och sådant! 🙂

    Va härligt! jo, jag börjar äntligen repa mig från lunginflammationen jag haft i 2 veckor nu. Känns skönt att vara tillbaka på fötterna igen! 🙂

    Kram på dig!

  5. Jouline♡ 16 november , 2011 den 19:11 #

    Ja visst är det jobbigt när inte comhem funkar som det ska, jobbigt att ni haft så mycket problem med det, detta är fösta gången vi har det men jag hoppas inte det händer igen
    kram

  6. Heidi 16 november , 2011 den 19:26 #

    Sv: Jo, det var direkt vi fick ihop satt den som Kalle gillade den. 🙂 Han sover på den och det låter jag honom göra. 🙂
    Jo jag har många som behöver stickade sockor, men jag har inte ännu egna barn som skulle behöva. Så det är bra med låne barn. 🙂
    Denna flunssa jag har fått är inte någon rolig sådan. 😦 Har varit täppt nu i snart en vecka, men som tur börjar den ge viga. 🙂
    Ha en bra fortsättning på dagen. Kram

  7. Barnens Hjältar 16 november , 2011 den 21:27 #

    Tack, ja nu har hon fått vila i varje fall 🙂

  8. PEETRA 17 november , 2011 den 00:07 #

    – Hehe ja hon var helt otroligt bra live 😀

    Åh så god den där tårtan såg ut 🙂 Kul med sådanhär intervju 🙂

  9. - ELIN - 17 november , 2011 den 17:28 #

    Detta var roligt att läsa! 😀
    Svar: Haha, ja, det är väl det som är problemet.. hade jag haft en massa godsaker hemma hade jag nog inte klarat att äta i lagom mängd! (;

  10. Helena 17 november , 2011 den 18:35 #

    Tack Eleonore för att jag fick vara med här!:)

    Sv; Tack! Jag hoppas jag får komma hem från sjukhuset snart.

Kommentera

