Snöbollar

15 Nov

Här är två recept på julgodis som är väldigt lätta att baka samt lätta att mumsa i sig! De är med andra ord riktigt smarriga. Det översta receptet är för den som älskar vit choklad medan det nedre är för den som tycker om att blanda upp chokladen med något mörkare.

Båda recepten är dessutom glutenfria!

Snöbollar

 
200 g vit choklad
2½ dl kokosflingor
1½ msk färskpressad citron

Smält chokladen över vattenbad eller 1 minut i mikron på full effekt (max 800 W). Rör i 2 dl kokosflingor och citronjuice. Låt smeten svalna något. Forma kulor och rulla i resterande kokosflingor.

100 gr smör
3 dl havregryn
1 dl socker
2 msk kakao
2 msk mjölk eller kallt starkt kaffe
1 tsk vaniljsocker
100 gr vit choklad
kokosflingor

Blanda alla ingredienser till chokladsmeten. Smält den vita chokladen och rulla bollarna i chokladen och sedan i kokos.

17 svar to “Snöbollar”

  1. Mia 15 november , 2011 den 09:45 #

    mmmmmumsigt julgodis! Har en kompis som har gjort julgodis sen vi gick i plugget, så trevligt pyssel för hela familjen verkligen (även om jag då äter deg i stället för att baka hehehehe)

    kramisar

  2. Helena 15 november , 2011 den 10:18 #

    Sv; Vad spännande! Jag är gärna med i din intervju:)
    Ha en bra dag!

  3. Lowi 15 november , 2011 den 11:10 #

    Absolut 🙂

  4. alice 15 november , 2011 den 12:08 #

    svar: åh tack, nu blir han glad. gulligt av dig 🙂

  5. Art By Tina/Tina Axelsson 15 november , 2011 den 12:12 #

    Så roligt att du tycker man ser likheterna med bloggarna i mina illisar. Övar som bara den=)

  6. Carro 15 november , 2011 den 12:32 #

    Mums! Fina med!

  7. Pernilla 15 november , 2011 den 13:41 #

    Mums mums, så gott =)

    Ska nog göra dem nedersta, måste prova.

    Ha det gott, kram.

  8. IDAWA 15 november , 2011 den 14:45 #

    sv: Jag önskar att världen inte behövde vara så stereotyp och könsinriktad.. 🙂

    Åh, det där såg sjukt gott ut!

  9. - ELIN - 15 november , 2011 den 16:38 #

    Åååh, så gott! Hade inte klarat av att laga så mkt mumsigheter som du gör, hade blivit rund som en köttbulle direkt, haha (;
    Svar: Nääe, var klumpig hela kvällen igår! ^^’

  10. Amy's piece of cake 15 november , 2011 den 19:06 #

    Ojoj, va gott. Dessa måste jag testa att göra snart!

  11. anniepiie 15 november , 2011 den 19:49 #

    Åhh va smarrigt! 🙂 Din blogg måste jag kika in till mer nu till julen för du har alltid så mkt bra tips osv! 😀 SV: Just nu är jag och har praktik på jysk, sen jobbar jag extra och städar ibland! 🙂 Kram

  12. Linda 15 november , 2011 den 20:00 #

    det översta receptet gjorde jag för bara en vecka sedan,om jag inte vet vad jag ska ge bort i present är alltid praliner min nödlösning. Tryffel, mozartkulor och snöbollar i en ask kan inte bli fel. Fast jag brukar rulla snöbollarna i florsocker istället 🙂

  13. Sugar Mania 15 november , 2011 den 21:41 #

    Mums vad gott! De ser verkligen smarriga ut..

  14. Caisa 16 november , 2011 den 09:50 #

    Mums! Vad gott det där ser ut :D:D:D

  15. Tess 16 november , 2011 den 18:22 #

    Mm, nu dör jag lite! Gud vad gott 🙂

  16. Mamma till William och Wilma 17 november , 2011 den 08:46 #

    Godmorgon snäckan..Vilka fina kakor..Synda att det inte finns så mycket block choklad som är mjölkfria så man kan baka vissa kakor lita mera av..Bakar inget som inte alla kan äta här hemma..Min son är komjölksprotin allergisk…vet inte hur det stavas..men tror att du förstår ändå..hihihi…De choklad som finns att köpa kostar som 2 choklad tillsammans..inte snällt av handlen.Ha en fin dag.kram

  17. Jasmine 17 november , 2011 den 14:38 #

    Åh, såna här recpet gillar ju jag! 😀

    Svar: Tack för dina ord, Eleonore. Dina kommentarer gör mig alltid på bättre humör – du är så trevlig!

    Kram

Kommentera

