Mias Havretoscakaka med äpple

12 Nov
Detta är en rätt mastig kaka om man kan kalla den det? Men liksom, vem tycker inte om kakor eller sötsaker med havre i? Jag gör det i alla fall, väldigt mycket. Och tosca kakan är speciellt en av mina favoriter. Så här delar jag med mig av ett riktigt smarrigt recept på Tosca kaka med inte bara havre i utan också äpple. Mums!
Ingredienser
Botten:
3 ägg
2 dl socker
1 dl flytande margarin
2,5 dl Provena Glutenfri mjölmix med havre
0,5 tsk salt
1 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
1 dl mjölk eller grädde
Fyllning:
3-4 äpplen
Toscatäcke:
1 dl flytande margarin
1 dl socker
3/4 dl Provena Glutenfri Mjölmix med Havre
1,5 dl mjölk eller grädde
3,5 dl Provena Glutenfria Stora Havregryn
1 tsk vaniljsocker
Gör så här:
Klä en form med löstagbar botten (26 cm) med bakplåtspapper och smörj kanterna på formen. Skala och tärna äpplena. Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt flytande margarin. Blanda alla torra ingredienserna och tillsätt blandningen växelvis med mjölken eller grädden. Rör till en jämn smet.
Häll ner smeten i formen. Fördela äppelbitarna ovanpå. Grädda i 200 grader i nedre delen av ugnen i cirka 15 minuter. Mät upp alla ingredienser till toscatäcket i en kastrull och värm under omrörning tills blandningen kokar upp. Ta ut kakan ur ugnen och häll blandningen på kakan i ett jämnt lager.
Grädda i ytterligare 20-25 minuter. Täck kakan med bakplåtspapper om den börjar få för mycket färg.
8 svar to “Mias Havretoscakaka med äpple”

  1. Linda-Mamma till Alfred 12 november , 2011 den 12:58 #

    Tjohooo välkommen hem!!!!

  2. Jasmine 13 november , 2011 den 11:12 #

    Verkar himla gott!

    Svar: Tack, roligt att du uppskattade mitt recept. Du borde definitivt prova att baka dem. Det är enkelt och starten på dagen kan inte bli bättre. 🙂

    Haha, välkommen tillbaka. Jag har saknat dina kommentarer. Läs vad du vill och skriv några ord om du känner för det.

    Hoppas att du får en skön söndag!
    Kram, Kram

  3. Jennie & Fröken Flis 13 november , 2011 den 12:12 #

    det tar jag, älskar också kakor med havre i, det är såå fruktansvärt gott

  4. neli 13 november , 2011 den 16:54 #

    åh så mums =)

    haha ja men eller hur? kunde inte sagt det bättre.. man kan bara inte låta bli att inte älska den reklamen =) donatella är så cool! jo tack, min helg har varit bara bra.. har tagit det lugnt mest hihi. alltid skönt =) ååh, så jobbigt med så mycket jobb… hoppas den här veckan blir lugnare =)
    kram

  5. Amy's piece of cake 13 november , 2011 den 16:57 #

    Va gott det lät, mums! 🙂

  6. Helena 13 november , 2011 den 17:11 #

    Jag gillar allt med havre i och kombinationen äpple och havre är ju aldrig fel:) Tror du det här recptet funkar att baka med vanligt mjöl?

    Sv; Ett bröllop den 121212 kanske:) Det är ju sista chansen att pricka in ett sånt unikt datum.

  7. Sandra 13 november , 2011 den 17:42 #

    Åh vad gott!! =)
    Haha, tack.. jag tror med jag är mig rätt lik. I alla fall utseendemässigt, annars har jag som tr är förändrats 😛

  8. Fröken Tö 13 november , 2011 den 20:19 #

    Sv: Jepp, jag har varit där och vandrat omkring bland alla världsdels trädgårdarna =)
    Låter förresten som ett himla gott recept det där, för jag är också svag för havre… och höstäpplen! Mums! =)

Kommentera

