Slipsens Ord: Lys upp hösten med bra musik

4 Nov

Två veckor har gått sedan sist jag skrev här hos Eleonore och väldigt mycket har hunnit hända. Jag har bland annat fått lov, höstlov, vilket jag inte haft på flera år vilket har gjort att jag fått en vecka i Norrköping med lugn och ro. Men detta tänker jag inte skriva om denna vecka utan något ännu större har hänt – vad undrar ni då? Jo, många artister har släppt nya skivor under de senaste veckorna och denna gång tänkte jag lyfta fram några av mina personliga favoriter. När jag skriver många innebär det att de är så många att jag faktiskt inte har koll på alla skivsläpp men jag har valt att lyfta fram tre album jag har fastnat för.

Plats 1 – Coldplay

Många med mig trodde säkerligen inte att de skulle komma med ett nytt album efter alla framgångar de har haft. Efter senaste albumet ”X&Y” sa bandet att de blev deras sista album men så blev det inte. Den 24 oktober kom deras nya platta ”Mylo Xyloto” som jag lyssnat enormt mycket på, för varje gång växer det. För er som vill höra albumet ligger det tyvärr inte på Spotify, men några låtar finns ute. Mina personliga favoriter är självklart ”Every teardrop is a waterfall” men även ”Paradise” som växer varje gång jag hör den.

Plats 2 – Jonathan Johansson

Hos er kanske det inte ringer några klockor när ni hör namnet men om jag säger ”Aldrig ensam” eller ”En hand i himlen”? Någon som vet vem han är då? Kanske inte, då är det dags att lära känna honom för hans senaste album ”Klagomuren” är enormt bra och genomarbetat. Med texter som berör tycker jag fler borde lyssna på honom. Mina favoriter är ”Redan glömda” och ”Min ljusaste röst” . Lyssna på hans album här. Jonathan Johansson – Klagomuren

Plats 3 – Deportees

Ja, vad ska man säga? Vi är inne på välarbetade album och här kommer vi till en riktig Peak för när jag lyssnar på Deportees nya album, ”Islands and shores” får jag rysningar. Nog att bandet från Umeå har släppt många album tidigare, nu har de verkligen nått toppen och jag skulle bli förvånad om de INTE får pris för detta album. Personliga favoriter är ”Islands and shores” och ”A heart like yours in a time like this”. Lyssna på deras album här. Deportees – Islands & Shores

Trevlig lyssning!

Marcus ”Slipsen” Åberg

3 svar to “Slipsens Ord: Lys upp hösten med bra musik”

  1. Linda-Mamma till Alfred 4 november , 2011 den 09:04 #

    Var en rar tjej som kontaktade mig på mailen och ville vara med på våra testfredagar, så hon är med idag;)

    http://miasmagasin.blogg.se

  2. tess 4 november , 2011 den 10:29 #

    Nej men så är e ju… våra mål å drömmar ändras men att ha en personlig utveckling är ju bra anser jag…

    Hoppas allt e bra.

  3. Lowi 4 november , 2011 den 11:41 #

    haha eller hur!! 🙂 förresten; Coldplay är mina gudar!!! tänkte kolla med dig om det fanns möjlighet till ett sambarbete kanske? jag gör egna ringar och om du vill så får du gärna skriva ett litet inlägg om mig & dom? 🙂

Kommentera

