Mias glutenfria chokladkaka

1 Nov
Denna glutenfria chokladkaka med mörk choklad är alldeles underbar. Mäktig men god. Tillsammans med en klick vispad grädde eller vaniljvisp blir det fullständigt perfekt. Inte för söt heller.
Tumblr_ltwjwzir8g1qef21ko1_500_large
Ingredienser:
♥ 250 gram mörk choklad
♥ 150 gram smör
♥ 4 st ägg
♥ 4 msk socker
♥ 1 msk glutenfri mjölblandning


Gör så här:

1. Sätt ugnen på 180 grader.

2. Finhacka chokladen och lägg den i en bunke. Smält smöret och slå det varmt över chokladen. Rör om tills chokladen har smält.

3. Vispa ägg och socker pösigt med en elvisp och blanda det med den smälta chokladen.

4. Tillsätt mjölet och blanda noga.

5. Häll smeten i en smörad form med löstagbar kant, cirka 26 centimeter i diameter.

6. Grädda i nedre delen av ugnen i 180 grader, cirka 15-20 minuter. Kakan ska stelna och spricka på ytan, men inuti ska den vara kladdig.

7. Ta ut kakan och låt den kallna i formen.


17 svar to “Mias glutenfria chokladkaka”

  1. Mia 1 november , 2011 den 17:00 #

    mmmm min alldeles egna hehe eller vänta var det inte så typ 😉

    Ja det är jätteroligt att kontakten har återupptagits med husbandets släkt o familj i England, när vi åkte dit förrförra året hade han inte varit där sen 89, men med nya frun (dvs jag fniss) är allting möjligt 😉 Fler besök o träffar blir det garanterat, jag o L’s kusin har adopterat varandra nämligen så mycket trivs vi ihop!

    kramelikram

  2. Vivi 1 november , 2011 den 17:20 #

    Åh vad bra! Min systerson är glutenintolerant, denna måste jag pröva att göra till honom !
    Kram

  3. matilda Thors 1 november , 2011 den 17:51 #

    tack! 😀 Det är absolut ett sevärt ställe!

  4. JOSEFINE 1 november , 2011 den 18:20 #

    tack snälla du 🙂

  5. Elin Gabriella 1 november , 2011 den 19:20 #

    Åh så gott det ser ut:)

    Nej, det var inget klädskåp utan vi köpte en garderobsstång separat som Erik satte upp!

    Kram

  6. Ida 1 november , 2011 den 20:07 #

    Det där ser ju inte lite gott ut!

  7. Matildaz 1 november , 2011 den 21:30 #

    ser ljuvligt ut!

  8. Amy's piece of cake 1 november , 2011 den 21:44 #

    Mums! Ge mig NU! 😉

  9. Tessie 1 november , 2011 den 21:44 #

    Super smaskens! 🙂

    Sv: Ja, jag hittade lite fina saker när jag fynade lite! Det finns massor av fint överallt. Idag tog jag en fika med Jasmine (rosanatt) i stan.. super mysigt.. står om de i inlägget jag skrev nyss..

    Helgen spenderade jag hemma, vilade upp mig, söndagen var jag på bio med Jonas, tintin.. super mysigt och super bra film verkligen! 🙂
    Hoppas allt är bra med dig!
    Kram

  10. Carro 1 november , 2011 den 21:58 #

    Nemen fy vad jag blev sugen på choklad!

  11. Tusen tack för din hjälp i tävlingen jag är med i (http://nilssonpettersson.blogg.se/2011/october/goodiebagfinal.html). Det betyder massor!
    Och du, glöm inte att du FÅR kommentera flera gånger, det spelar ingen roll vad eller hur mkt du skriver 😀 Tack! ❤

  12. Helena 2 november , 2011 den 10:46 #

    Kladdkaka är ju jättesmarrigt! Vad bra att du ger tips om recept för allergiker.

  13. Vickan - allt i rosa 2 november , 2011 den 13:00 #

    Den såg också god ut 🙂
    Var du inne och kollade på mitt klädmärke också? http://www.pinkoholic.se

  14. Sofia 2 november , 2011 den 22:33 #

    Åh jäklar vad gott! Älskar allt som har med choklad att göra! 🙂

  15. - ELIN - 3 november , 2011 den 18:53 #

    Ååh vad mumsigt! 😀
    Svar: Sant ;D Jag ser fram emot en recension av aladdinasken! (;

  16. Emma - Husmor Emma 3 november , 2011 den 20:06 #

    Den där ser inte nådig ut!

  17. Mm såg/lät gott!

Kommentera

