Chokladtryfflar och praliner

30 Okt

Chokladpraliner kan man njuta av alla dagar på året men det är ju till jul det görs lite extra mycket! Chokladpraliner kan man göra i många former och storlekar. Här kommer ett grund recept som du sedan kan variera i mängder!

bildkälla: google
 
2 dl grädde
300g choklad(mörk, ljus, vit eller smaksatt)
2 msk honung/ rom/ koncentrerad apelsinjuice/ eller annat smakämne
 
Alt 1
100 gr choklad(mörk, ljus eller vit)
Ischokladformar
 
Alt 2
kakao/florsocker/kanel

Koka upp mjölk och honung. Hacka chokladen och lägg den i en bunke. Häll den varma mjölkblandningen över chokladen. Inte tvärtom – då kan rätten få en bränd smak.  Rör om väl, så att blandningen blir helt slät och blank.

Alt 1: Smält chokladen och pensla kanterna av ischokladformarna. Ställ kallt tills chokladen stelnat. Häll sedan i tryffelsmeten och pensla över lite choklad över. Vill du kan du lägga en nöt i botten eller dekorera med något fint. Låt stelna!

Alt 2: Ställ smeten kallt tills den stelnat. Ta lite av smeten och rulla till en kula som du sedan rullar i kakao/florsocker/kanel.

13 svar to “Chokladtryfflar och praliner”

  1. elin 30 oktober , 2011 den 10:42 #

    Tack så jättemycket, va glad jag blir! .)

    och dessa tryfflar såg ju helt fantastiska ut!

  2. Jenny - Hemtrender 30 oktober , 2011 den 13:04 #

    Guuud vad gott det ser ut då!!=)

    Ha en skön söndag nu!

  3. Carro 30 oktober , 2011 den 14:11 #

    mmm goda!

  4. Sveriges yngsta bokblogg / Elin 30 oktober , 2011 den 14:21 #

    Re: Ja men så kan jag också känna. Jag hade också tänkt att läsa den, även fast jag inte är så insatt i hans liv direkt 😉

  5. Gaymasen 30 oktober , 2011 den 14:51 #

    Åh så smaskigt! Mums. 😀

    Och gillar det du skrev i din kommentar ”det rätta sättet”. För vårt sätt är det rätta. Helt klart. Våra män gör fel 😉

  6. lucifer 30 oktober , 2011 den 15:01 #

    SV: jag e så dum i huvudet. tänkte nä jag komemr inte komma iväg till stockholm på lovet för jag har inte pengar men sen när jag tittar igen så ser jag att jag får det på måndag imorgon xD Men pengarna räcker inte 😦 Men har börjat fundera på om man ska planera att flytta dit snart. Dom jobben jag vill jobba med kommer jag inte långt här så drar mig till stockholm. Det blir bäst så. Härlig släkt där uppe och går mycket på spelningar där och sen vet jag inte än om jag snart får en kille som bor där uppe och då kommer jag inte ha problem att flytta ^^

  7. neli 30 oktober , 2011 den 15:03 #

    åh så mums det ser ut.. din blogg är farlig haha.

    jo tack, min helg har varit toppen faktiskt.. hoppas din också varit det =)
    kram

  8. Amy's piece of cake 30 oktober , 2011 den 20:04 #

    Mums! Sådana här gör jag när julen nalkas, snart med andra ord =)

  9. Mamma till William och Wilma 30 oktober , 2011 den 20:49 #

    God kväll..
    Mums vad gott med choklad..Ha en mysig kväll.kram

  10. Anna 31 oktober , 2011 den 02:41 #

    sv: thank u snygging ! hon har sina stunder, haha ;D

    GUD så gott ! måste pröva ! haha

  11. Vivi 31 oktober , 2011 den 11:29 #

    Jag är tillbaka, tjoho !!! Jag är typ frisk, men tillbaka på jobbet & i bloggvärlden igen, skönt! Hur går det med flytten, nu borde det viktigaste vara på plats va ? 🙂
    Vad bra tips med äggen & praliner, älskar att göra sådant inför julen!
    För ngt år sedan gjorde jag kola, tryffel & praliner och slog in dem fint i cellofan & gav bort, det var faktiskt väldigt uppskattat !
    Kram !

  12. Jennie & Fröken Flis 31 oktober , 2011 den 15:27 #

    ser underbart gott ut !

  13. alice 1 november , 2011 den 16:01 #

    sv: ja, sushi e sååå gott!

    det är så himla kul att göra praliner och liknande. 🙂

Kommentera

