Mandlenougat med havssalt

25 Okt

Detta smarriga recept hittade jag i Härliga jul från Icakuriren igår. Det bara måste provas till jul! Nougat och choklad är ju ändå riktiga klassiker så detta blir ju en nougatchoklad 2.0! Men jag skulle nog hoppa över kanelen…

1½ dl sötmandel
250 g nougat
150 g mörk choklad
½ tsk kanel
 
50 g mjölkchoklad
flingsalt

Rosta mandeln i en torr stekpanna tills den fått lite färg. Dela nougat och choklad i mindre bitar, lägg i en skål och smält över vattenbad.  Rör ner mandel och kanel.  Klä insidan av en form(15×20 cm) medbakplåtspapper. Fördela smeten jämt och ställ kallt för att svalna minst en timme.

Smält mjölkchokladen och rippla över nougatchokladen. Skär nougaten i bitar pch strö över lite flingsalt på varje bit och låt stelna!

 

14 svar to “Mandlenougat med havssalt”

  1. emilia 25 oktober , 2011 den 11:18 #

    hej! bakar du macarons också?

    hur får du ”kransen” som blir till när smeten höjer sig? jag får aldrig till det!

  2. neli 25 oktober , 2011 den 12:08 #

    åh så gott det där lät.. mandelnougat med havssalt! MMM, mums..

    haha jag älskar det programmet.. så mycket bättre än svenska hollywoodfruar haha.
    hoppas du får en fin dag =)

  3. Gabriella 25 oktober , 2011 den 12:21 #

    ja 🙂

  4. thea 25 oktober , 2011 den 13:53 #

    sv; jättegott!:) haha nä, eftersom jag åt det på jobbet köpte jag den där!:)

    btw, vill du synas i min blogg? läs detta: http://holmqvist9.blogg.se/2011/october/offra-2-minuter.html#comment

  5. Sara 25 oktober , 2011 den 14:05 #

    Smaskens! 🙂

  6. | Yohanna | 25 oktober , 2011 den 14:49 #

    SV: Ja men grejen är ju att någon måste ju köpa den för det priset oxå, annars är det ju ingen mening ;P

  7. Felicia 25 oktober , 2011 den 15:01 #

    Hejsan!
    Nu har jag kört igång med veckans blogg, anmäl dig och ta chansen att få massa nya läsare!

    direktlänk: http://hhafstrom.blogspot.com/2011/10/veckans-blogg.html

    Kramar!

  8. cassie 25 oktober , 2011 den 15:14 #

    SV: det e sjukt jobbigt. Hoppas jag med det gör. Haft en bra dag då? 🙂

  9. Emilia 25 oktober , 2011 den 15:50 #

    Sv: Tack så mycket, nej än har jag inte gjort några citronbiskvier, jag måste få slut på alla macarons först, haha.

    Mmmm, jag älskar nougat. Förra året gjorde jag gudomlig wienernougat 🙂

  10. Anna 25 oktober , 2011 den 16:14 #

    Å det lät gott! Och enkelt, vilket ju är ett plus 🙂 Det måste testas.

    Vilken omtänksam kille du har! Var jultidningen bra? Jag höll i den igår, men snålade ur i sista sekund…

  11. Heidi 25 oktober , 2011 den 16:33 #

    Sv: Jasså det var ett kort pass igen, men det är ju egentligen säkert skönt. 🙂
    Jag visste inte att du också bor en bit från dina föräldrar. Så jag är inte den ända som har flyttat långt bort från mina föräldrar. 🙂 Hur ofta försöker du hälsa på hos dem då?
    Ha en bra vecka. 🙂 Kram!

  12. alice 25 oktober , 2011 den 22:45 #

    svar: haha ja, man vänjer sig liksom till att slippa diska. 🙂

    gud vad gott det där lät. måste provas! 🙂

  13. Erica 26 oktober , 2011 den 08:22 #

    Mm… Det där låter ju supergott. 😀 Det måste jag testa vid julgodisbaket. =) För min del får det nog bli en halv sats med kanel och en halv sats utan, eller en sats med kanel och en sats utan…

Trackbacks/Pingbacks

  1. Sista minuten-godiset! » Fika med Eleonore - 23 december , 2011

    […] Mandelnougat med havssalt […]

Kommentera

