Fattiga riddare

18 Okt

Detta måste vara bland det godaste man kan göra med tråkigt formbröd! Det är perfekt som en lyxig helgfrukost, ett mellanmål eller bara som en mumsbit! Kanel och sockret är det som gör hela grejen.  

 
10 skivor formbröd, vitt eller fullkorn
2½ dl vetemjöl
½ tsk salt
6 dl mjölk
3 ägg
3 msk smör
kanel
socker

Blanda mjöl och salt i en bunke. Vispa i hälften av mjölken och vispa till en slät smet.
Vispa i resten av mjölken och äggen. Låt gärna svälla i cirka 30 minuter. Smält hälften av smöret i en stekpanna och vispa ner det i smeten. Använd resten av smöret till att steka fattiga riddarna. Doppa brödskivorna i smeten och stek i en stekpanna. Strö över kanel och socker över riddarna och servera så snabbt som möjligt!

22 svar to “Fattiga riddare”

  1. Sandra 18 oktober , 2011 den 16:21 #

    Så otroligt gott är det, perfekt för söndagsbrunchen. Jag älskar söndagsbruncher haha 🙂
    Ja jag kände att jag verkligen behövde ett break så när jag fick frågan om jag inte skulle med jobb på onsdag så kände jag att då passar jag på att ta två extra dagar och göra vad jag vill!
    Det ska bli roligt att se vad hon kan göra med ett större lag, hon är ju redan en fantastisk spelare. Och är värd den här chansen, hon är en av mina första ”riktiga” vänner i laget med. Så jag kommer sakna henne, min isländska queen 🙂
    Haha men perfekt att ha någon som kan rulla åt en, då kanske jag med skulle orka med det hihi. Hade ju faktiskt varit kul att göra själv nån gång bara för att.

  2. yasmine modell mamma och fru 18 oktober , 2011 den 16:35 #

    tack vart riktigt nöjd.
    Allt bra idag?
    själv har jag slöat hela dagen, ja iofs städat lite också.
    kraaam

  3. - ELIN - 18 oktober , 2011 den 17:09 #

    Åh vad sugen jag blir, tack för tipset! Hade nästan glömt bort att fattiga riddare fanns.. (;

  4. Barnens Hjältar 18 oktober , 2011 den 17:10 #

    Tack, ja jag hoppas med det går bra. Har kontakt med en specialpedagog som kan tänkas hjälpa till att hitta en lösning. Det skall bokas tid nu det närmsta 🙂

  5. Carro 18 oktober , 2011 den 17:34 #

    Det var verkligen längesen man åt det!

  6. Erika 18 oktober , 2011 den 18:20 #

    Åh! Jag måste göra det någongång!

    Sv. Nej, vi flyttar inte till större utan till ett lugnare område där vi inte bor granne med e4:an 🙂 Men det kanske kommer att kännas större eftersom det är en radhuslägenhet med två våningar.

  7. Diana 18 oktober , 2011 den 18:31 #

    Ibland lyxar vi till det med att ha vetelängd. 🙂

  8. amanda 18 oktober , 2011 den 19:23 #

    svar: det finns SÅ mycket man kan göra och otroligt mycket att se i Paris, jag har själv bara hunnit upptäcka en bråkdel av allt som finns. men förutom de stora turistattraktionerna (Eiffeltornet och Sacre-coeur är nog mina favoriter, fyllda av turister och ficktjuvar dock) är mina favoritområden hittils St-Germain-des-Près och le Marais. att bara ta en fika och kika på folk är otroligt underskattat. kramar!

  9. HANNA 18 oktober , 2011 den 20:47 #

    sv: haha, håller med helt !

  10. thea 18 oktober , 2011 den 20:50 #

    sv; ja, det tycker jag absolut att du ska!:)

    ja, det kan ju va bra att ha en sån om man inte har nån inspiration eller om man blir sugen på att baka 🙂

  11. My Vestlund 18 oktober , 2011 den 20:55 #

    JAG VILL BAKA VARJE GÅNG JAG KIKAR IN HÄR MEN HAR INTE DEN TIDEN 😦 Men i helgen då ******!! Heheh 😉

  12. Diman Dilir 18 oktober , 2011 den 21:12 #

    har aldrig smakat fattig riddare! haha, gillar inte ägg:)

    Va kul, håller tummarna!:D

  13. malin-helena 18 oktober , 2011 den 22:01 #

    Jag har testat flera olika recept för att få riktigt goda fattiga riddare, jag får testa ditt med nu då. 😉

    Ja, man får ju göra så gott man kan med att träffas när man bor långt ifrån varandra. 🙂

    Det gick jätte bra hos uppfödaren! 😀 😀
    Lilla Mira flyttar hem till oss nästa tisdag, jag kan knappt vänta!! (Jag kallar henne Mira, min sambo är inte riktigt överrens med mig tror jag.) 😛

  14. Carro 18 oktober , 2011 den 22:05 #

    sv: jag har själv inte sett muffinsjärnet, men jag såg det i deras tidning så de borde ha det inne nu =) dock vet man ju aldrig med gekås. Ibland så finns bara varorna några timmar innan de tar slut och ibland finns de en låååång tid. hehe.

  15. Emelie - Mamman som älskar vitt 18 oktober , 2011 den 22:12 #

    hihi ja, men nu mår man som en prinsessa *ler* Andra natten i rad vi ska sova här nu. Det är riktigt kul! Det blir det för er också nu kan jag lova 🙂 Kul att ni också får nycklarna lite tidigare än beräknat 🙂

    Kraaamar!

  16. Marcus Å 19 oktober , 2011 den 07:07 #

    Åh, så gott! Min mormor gjorde alltid fattiga riddare 🙂

  17. anniepiie 19 oktober , 2011 den 08:28 #

    Mums, det är gott gör man ju allt för sällan! 🙂 SV: Så lite så. ha nu en jättebra onsdag! 🙂 Kramis

  18. Vivi 19 oktober , 2011 den 10:41 #

    Åhhh vad gott! Sådana gjorde jag alltid när jag var liten ,men tappade bort receptet, nu har jag det igen 😀
    Hoppas nu allt går bra med flyttande, det blir en del meck, men skönt när allt är på plats.
    Jag kan avslöja att jag ääälskar att packa upp saker i rena fina hyllor 😀

    Skönt att flera verkar tycka att ma kan leva och ha barn 😛 ibland känns det som om man sätter allt på paus och det tror jag itne man blir en bra förälder av ! 🙂

    Krrram

  19. Frida 19 oktober , 2011 den 10:58 #

    Sv: haha ja! åh vilken tur att du skrev hos mig. har tänkt göra fattiga riddare ett bra tag. nu fick jag som en extra hint =)

  20. Matildaz 19 oktober , 2011 den 13:00 #

    så himla gott!!!

  21. H' 19 oktober , 2011 den 17:46 #

    Hej! Jag är med i en fototävling och undrar om du kan rösta på min bild som är nummer 4? Jag kommer även länka ner din/allas blogg när tävlingen är avslutad. Jag ber om ursäkt om du inte gillar såna meddelande! http://elifoto.blogg.se/2011/october/fototavling-rosta.html

  22. tess 19 oktober , 2011 den 21:25 #

    Vet du? Jag har aldrig i hela mitt liv ätit fattiga riddare :O Men det ser jättegott ut, så jag måste nog testa det nån gång 😉

    sv: tack! det är min karl som tagit bilderna, men jag måste nästan hålla med om att bilderna ser proffesionella ut 😉 han är duktig han, hihi

Kommentera

