Eleonores Matskola del 5: Spritsa med rätt tyll

17 Okt

Denna vecka lär vi oss mer om hur man spritsar snygga mönster på cupcakes, tårtor och kakor. Att spritsa är något som är otroligt kul när man väl kan det. Ingen kan förvänta sig att man ska lyckas få till det perfekta mönstret första gången, som med allt annat ger övning färdighet.

På bilden nedan kan du få tips på vilken tyll(munstycket till spritsen) som ska användas till vilket mönster. Du kan använda dem till att göra blommor eller göra mönster på cupcakes. Detta är bara några av de alla mönster som finns. Dessa är lättast att börja med!

bildkälla: google

Till tyllarna behöver man också en spritspåse. Dessa finns i en mängd olika material och storlekar. Själv föredrar jag engångspåsar i lite tjockare plast.  Dessa finns att köpa i diverse köksbutiker såsom Werner & Werner eller på Kakburken.se.

Ett tips är att köpa till en koppling. Denna är till för att förhindra påsen från att spricka och dessutom slipper du tömma påsen när du vill byta tyll. Även kopplingarna finns i olika storlekar för att passa din tyll!

14 svar to “Eleonores Matskola del 5: Spritsa med rätt tyll”

  1. Tessie 17 oktober , 2011 den 17:00 #

    Tänka sig vad mycket det finns att lära inom just bakning och den konstformen, det tar aldrig slut och man kan alltid utvecklas som min morfar alltid säger (han har konditor och bagare).

    Sv: Tack, vi fick till några riktigt fina bilder ute i skogen vid vattnet igår. Helt klart nöjd. Det kommer dyka upp någon bild från den stunden då och då på min blogg antar jag. Men idag har jag fotat dom blommor som finns kvar ute i vår lilla trädgård, ska lägga ut dom snart i min blogg.

    Hur har din helg vart!?..

    Kram

  2. Diana 17 oktober , 2011 den 17:39 #

    Lite olika tyllar har jag varit sugen på att handla på mig, skulle varit skoj att laborera lite med dem!

  3. Sandra 17 oktober , 2011 den 17:55 #

    Hej!

    Allt bra med dig idag ?
    Kram

  4. Gabriella 17 oktober , 2011 den 17:56 #

    Ja de tyckte ja med 🙂 lite färgglatt sådär 🙂

  5. Sara 17 oktober , 2011 den 18:09 #

    Bra tips!! 🙂

  6. Heidi 17 oktober , 2011 den 18:44 #

    Sv: Jo, det är faktiskt skönt nu på hösten att sticka. Annat är det när man stickar på sommaren. 🙂
    När skall du på jobb nästa gång? 🙂
    Jag skall till mamma nu under slutet ave veckan så bloggen kommer stå still. har 600km till min mamma härifrån var jag bor. 🙂
    Jo våra katter är speciella. 🙂 Gillar dem massor. 🙂
    Kram

  7. Nathalie 17 oktober , 2011 den 19:11 #

    ja men det är alltid roligt att upptäcka nya bloggar tycker jag:D

  8. Johanna 17 oktober , 2011 den 19:59 #

    haha ja speciellt när den hamna hos okåta Johanna från Kristianstad 🙂

  9. Maria - Passion for heels and fashion 17 oktober , 2011 den 20:33 #

    sv: okej 🙂 vad har du hittat på idag?

  10. alice 17 oktober , 2011 den 22:15 #

    svar: Tack så mycket! oja, jag är såå glad.

    jag önskar dock att jag hade haft en sån stjärnsprits till mina 🙂

  11. Frida 17 oktober , 2011 den 23:27 #

    Superbra tips ju 🙂 Thanks!

    Hoppas att du har fått en fin start på veckan och laddar för en härlig höstig tisdag full med energi!

  12. sara 18 oktober , 2011 den 08:42 #

    hade ingen aning de hette tyll! haha 🙂

    åh tack så mkt, 🙂 hoppas du får en fin tisdag!

  13. Amy's piece of cake 19 oktober , 2011 den 13:43 #

    Tack, precis vad jag letade efter! 🙂
    Vet du vilken tyll man använder för att göra vackra rosformationer på cupcakes? Det tycker jag är snyggast!

  14. Jasmine 20 oktober , 2011 den 13:12 #

    Jag kan tänka mig att det är roligt att spritsa! När jag en dag börjar baka en massa, då ska jag absolut ta mig an den utmaningen.

    Svar: Jag fick ju awarden, klart att jag måste göra den då. 🙂

    Kram

Kommentera

