Marängiga chokladkakor

9 Okt

Vissa recept kräver bara äggulor och då känns det väldigt onödigt att slänga vitorna. Dessa kan man använda till något annat gott! Som dessa chokladmarängkakor! Mumma!

ca 24st
2 äggvitor
2 3/4dl florsocker
1dl kakao
2tsk vetemjöl
½tsk vaniljsocker
50gr mörk kvalitetschoklad
Sätt ugnen på 175 grader. Vispa äggvitorna i en torr och ren bunke till ett inte alltför hårt skum. Sikta i florsocker, kakao och vetemjöl, lite i taget under ständig vispning. Tillsätt vaniljsocker och låt plandningen så och tjockna i 20 min. Klicka ut smeten med tesked, det ska vara lite mellanrum mellan kakorna så dela upp på två plåtar. Hacka och strö över chokladen. Grädda i ca 12 min tills kakorna är fasta och lite spruckna på ytan. Låt ligga kvar på plåten ca 5 min innan du låter dem svala på galler.
17 svar to “Marängiga chokladkakor”

  1. kajsa 9 oktober , 2011 den 17:08 #

    MUMS! 😀

  2. Stäff 9 oktober , 2011 den 17:58 #

    Men shit, det där låter sjukt nice!

  3. Carro 9 oktober , 2011 den 18:27 #

    De där verkar supergoda!

  4. Anna 9 oktober , 2011 den 20:33 #

    sv: haha taaack bruden !

    ja det är så sjukt gott ;o haha !

  5. Jennie & Fröken Flis 9 oktober , 2011 den 21:45 #

    ser jättemumsigt ut 🙂 ytterliggare ett recept jag snor 😉

  6. beccis 9 oktober , 2011 den 22:08 #

    helgen är slut och imorgon börjar vardagen igen. hoppas din vecka börjar bra! ♥

  7. Diana 10 oktober , 2011 den 00:48 #

    Men jösses vad gott det lät!

  8. tess 10 oktober , 2011 den 09:17 #

    Jag köpte det ena smyket. det med bollen…. å ja de är för en god sak. Å de visar ju vilka vi är i vår familj…. de är ju en av diagnoserna som finns här hemma så de känns självklart.

    Hoppas allt e bra.

  9. Maria 10 oktober , 2011 den 09:27 #

    Åh mums på de där!
    Vad kul att de kom fram och att du gillade de :). Aha så det har varit en jobb helg för dig, har det gått bra? Jag har pluggat och så var vi ute i lördags 🙂

    Kramar

  10. Patricia 10 oktober , 2011 den 10:17 #

    De här ska jag nog testa att baka:) Låter som en perfekt liten kaka.

    Tack raring, men du har fel, jag är definitivt inte finare än andra. Men tack för att du äger så<3

    Haha, jag kan tänka mig att du har en del kok- och bakböcker. Hur många är det?:) hihi

    Hur ser din vecka ut fina?
    Kram

  11. Pernilla 10 oktober , 2011 den 14:43 #

    Låter jätte gott 🙂

    Mm det är verkligen jätte skoj att ha lärt känna några fler som har tvillingar. Kan ej förstå att Malte och Hjalmar varit så pyttiga…går ju så fort!!

    Ha det bra, kram.

  12. Vivi 10 oktober , 2011 den 15:47 #

    Mmmmm vad gott, riktigt praktiskt om man gör ngt med äggulor, har du ngt bra recpet med massa äggulor ;P Själv får jag alltid äggulor över när jag bakar Macarons.

    Vi ska dit nästa lördag, de har tydligen öppet till kl.20 alla lördagar innan jul 😀
    Det är ju så praktiskt att åka dit och handla klappar 🙂

    Kram

  13. Alexandra - kärlek på tallrik 10 oktober , 2011 den 17:01 #

    Oh, smart! Jag tycker det är jättejobbigt att slänga vitorna om jag använt gulor. Så de får stå i kylen tills de börjar lukta och sedan sörjer jag ett slag =( Då är ju det här sjukt mycket bättre =) Låter riktigt gott också!

  14. karin - trattoria 10 oktober , 2011 den 19:55 #

    ojojoj så gott!

  15. My Vestlund 10 oktober , 2011 den 21:04 #

    MÅSTE TESTA!!!

  16. Finni - Elliotts morsa 11 oktober , 2011 den 11:04 #

    Men guud så gott. Synd att jag ”försöker vara nyttig” just nu, haha 🙂

  17. Elin 12 oktober , 2011 den 19:31 #

    Det där tipset kanske man ska bjuda på på jobbet! Jag har fikadags snart så då blir det hemlagat.

Kommentera

