Gluten- och laktosfria Kanelbullar

4 Okt
Klart alla ska kunna avnjuta kanelbullar en dag som denna! Min expert på allergivänligt, Mia, har fixat ett recept till er som är gluten- och/eller laktosintolleranta så även ni kan äta dessa godingar idag!
Img_5797_large
GLUTEN & MJÖLKFRIA KANELBULLAR!
30-40 bullar
Ingredienser:
  • 100 g mjölkfritt smör eller margarin
  • 5 dl soya/havre ”mjölk”
  • 50 g jäst
  • 1 dl strösocker
  • 0,5 tsk salt
  • 2 tsk mald kardemumma
  • 600 g glutenfri mjölmix exempelvis Finax
  • Fyllning
  • 1,25 dl flytande mjölkfritt margarin
  • 1 dl strösocker
  • 1 msk kanel
  • Pensling
  • 1 st ägg
  • pärlsocker
Gör så här:
  • Smält smöret/margarinet och tillsätt mjölk. Smula ner jästen när vätskan blivit fingervarm.

  • Blanda degvätskan med  socker, salt, kardemumma och glutenfri mjölmix till en lös deg. Låt jäsa i 30 minuter.

  • Rör samman flytande margarin, socker och kanel till en fyllning.

  • När degen jäst klart. Arbeta ihop den något. Pudra bordet med mjölmix och knåda degen degen lätt.

  • Dela degen i två delar som du kavlar ut till två rekangulära plattor, ca 20 x 40 cm stora.

  • Bred ett jämt lager fyllning på vardera degplatta.

  • Rulla plattorna till två rullar med skarven nedåt. Dela varje rulle i ca 2,5 cm tjocka skivor. Lägg skivorna på en bakplåtspappersklädd plåt och låt jäsa ytterligare 30 minuter. Värm under tiden ugnen till 250 grader.

  • Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda i mitten av ugnen i ca 12 minuter.

10 svar to “Gluten- och laktosfria Kanelbullar”

  1. Josefine - Mamma till Alva 4 oktober , 2011 den 19:15 #

    hihi ja eller hur ! 🙂 åh ja idag har jag smaskat på en jättebulle ! och vad bra att lägga upp ett recept för glutenfria och laktosfria bullar, så att även de som är allergiska kan njuta 🙂

  2. Linda-Mamma till Alfred 4 oktober , 2011 den 19:40 #

    Jag tog en springrunda istället för en kanelbulle;)
    Köpte inte den franska nougaten men köpte hazelnut nougat..gillar inte så mkt fransk nougat;)
    Yes snabba bud i Mellerud,har ju 2 mil till affären så det måste planeras;)

  3. Emelie - Mamman som älskar vitt 4 oktober , 2011 den 19:56 #

    Haha oj 😛 se hur mkt de blir för oss. Kan nog bli samma mängd kanske, har packat 10st nu. Så tråkigt å jobbigt å packa… Men kul också 😛 haha.

    Ja ska bli skönt å flytta in eftersom… =) men frågan är hur länge jag kan hålla mig tills vi får sova där!!! 😉

    åt du några kanelbullar idag då? 😉
    Kram å ha en fortsatt fin kväll!

  4. Erika 4 oktober , 2011 den 20:40 #

    Mumsmums!
    Jag har inte fått mig någon kanelbulle idag.

  5. t 4 oktober , 2011 den 20:58 #

    åå kanelbullens dag!!=) Älskar att bullen har fått sin egna dag hehe=)

  6. Barnens Hjältar 4 oktober , 2011 den 21:24 #

    Jag skippade bullbaket idag men tänkte sätta en deg till helgen eftersom jag är hemma och ledig då. Ha en fortsatt fin kväll!

  7. Sandra 4 oktober , 2011 den 22:02 #

    Perfekt!! Fick bli hemköpta bullar idag pinsamt nog, tiden fanns inte till..
    Klockor är ett säkert kort till killar, men det känns ju lite ”för” eller vad man ska säga. Nej jag vet inte, vill inte gå helt crazy liksom. Så jagandet fortsätter 🙂
    Ja absolut, man ska fira!

  8. Lajna 4 oktober , 2011 den 22:08 #

    Men åh.. hur kunde jag glömma!? Jag som tänkt på kanelbullar hela dagen och sen GLÖMMER JAG DEM när jag är i affären och handlar. Klantigt värre!

  9. Diana 5 oktober , 2011 den 04:27 #

    Här blev det inga hemmabakta bullar, Batman fick panikköpa frysebullar då jag var tvungen att ha bulle. 🙂

  10. Linda - ndaiL 5 oktober , 2011 den 09:02 #

    Mm så gott med kanelbullar!!

Kommentera

