Testfredag v 39 Bageriets Bästa

30 Sep

Denna fredag kör jag och Linda på två olika tester. Jag har valt att prova en av två nya smaker från Göteborgskexs serie Bageriets bästa. Marias Chokladterapi! Kika in hos Linda för att se vad hon testar denna veckan!

Många tänker att en sån här kaka fanns väl redan men där har ni fel, till skillnad från Chokladbegär(havrekaka med chokladbitar och kakaonibs) så är detta en klassisk chocolate chip cookie med belgisk choklad, doppad i choklad. Den är otroligt mumsig och även om de är stora hinner man äta upp halva paketet innan man man vet av det!

Vill du istället baka egna såna här kakor så kommer receptet här!

5,5 dl vetemjöl 
1 ¼ dl havremjöl
130 g smör eller margarin, rumstempererat
1 ½ dl socker
2 tsk bakpulver
½ tsk salt 
1 ägg
½ dl mjölk
40 g (ca ½ msk) sirap
100 g mörk choklad, grovt hackad
60 g ljus choklad, grovt hackad
200 g ljus choklad till doppning.Förvärm ugnen till 200 °C. Blanda vetemjöl, havremjöl, smör, socker, bakpulver och salt så att konsistensen blir ungefär som brödsmulor. Tillsätt ägg, mjölk och sirap och blanda samman till en deg. Blanda till slut i chokladen. Rulla försiktigt degen till antingen en lång rulle eller flera små (ca 5-7 cm i diameter). Lägg degrullarna i kylskåp i ca 30 minuter. Skär sedan degen i ca 1 cm tjocka skivor och lägg dem på en plåt med bakpapper på. Sätt in kakorna i ugnen och sänk värmen till 175 °C. Grädda kakorna mitt i ugnen i 10-15 minuter. Ta ut kakorna och låt dem svalna på ett galler. När kakorna har svalnat, smält den ljusa chokladen i ett vattenbad och doppa undersidorna av kakorna med hjälp av två gafflar.

 

 

12 svar to “Testfredag v 39 Bageriets Bästa”

  1. Linda-Mamma till Alfred 30 september , 2011 den 18:06 #

    Lägger ut imorgon,har ju ngt annat viktigt på min blogg nu;)

  2. Emelie 30 september , 2011 den 18:34 #

    Tusen tack! 🙂 jag är faktiskt himla nöjd! Hoppas du får en fin fredagskväll 🙂

  3. kajsa 30 september , 2011 den 18:36 #

    Så goda är dom! 😀

  4. Jouline♡ 30 september , 2011 den 18:41 #

    Åhh dom kakorna gillar jag 🙂 Ha en mysig fredagkväll
    kramar!

  5. Hanna 30 september , 2011 den 18:58 #

    Sv: Haha joo, det är riktiga guldgruvan när man vill ha inspiration 😀

  6. Carro 30 september , 2011 den 20:00 #

    Men åååå så gott!

  7. LIENE 1 oktober , 2011 den 06:35 #

    sv: Nää, jag förstod ju inget heller, först. Sen översatte jag texten på google translator bara för att vete vad låten handlade om. Budskapet är väl om att man måste leva varje dag som den sista eller något sånt för att texten gick ”jag vill inte dö ikväll” och att man ska göra allt för att det inte ska bli ens sista dag.

  8. Barnens Hjältar 1 oktober , 2011 den 08:39 #

    Ja det är kärlek det, jag blev verkligen jätteglad 🙂

  9. Lajna 1 oktober , 2011 den 08:50 #

    Mums! 🙂

  10. Ida 1 oktober , 2011 den 09:56 #

    Åh mums, kanske får prova på det där receptet=)

  11. De där är riktigt goda! Måste testa att baka själv någon gång också. 🙂

    sv: hihi ja det var tur! =)

  12. Jasmine 3 oktober , 2011 den 23:08 #

    Jag kan tänka mig att de är himla goda! 🙂

    Svar: Ja, det var väldigt mysigt att ha Nallen som sällskap. Det känns bra att bara få hålla någon i handen. Gulligt att din mamma också har en nalle med sig på sina resor.

    Helgen hos Rickard var väldigt mysig. ❤
    Kram

Kommentera

