Essencefabriken

22 Sep

Dessa godingar hittade jag i en underbar liten butik i Stockholm. På Wallingatan(en tvärgata till shoppinggatan Drrottningatan) hittade jag Essencefabriken som är en liten butik i gammal stil. I mörka trähyllor finner du små medicinflaskor med olika essencer till bakning, kryddor till mat och strössel till dekoration eller glassen. Du finner även gigantiska glasflaskor som de häller upp essencerna ifrån. När du kommer till kassan möts du att en gammal kassamaskin från 1800taletsslut.

butikens interiör

 

16 svar to “Essencefabriken”

  1. Emelie - Mamman som älskar vitt 22 september , 2011 den 10:50 #

    Ska ni också flytta 1 november? det har jag nog missat! 🙂 Vilket sammanträffande då.. hihi.. ska bli mysigt att få inreda jul i sitt nya fräscha hem, eller hur. Ja, vi vill ha mer barn fast inte än 🙂

    Vilken mysig affär!! 🙂 gott dt såg ut det du bakade, arraksbollar å dammsugare.. det älskar sambon ! Får nog bli det då han fyller år kanske. Alltid kul att baka sådant man inte gjort tidigare.. Gjorde mums mums för ngra månader sedan också.. kladdit men gott 😉

    Kram å ha en fin dag…

  2. Heidi 22 september , 2011 den 11:08 #

    Sv: Jo, nästa läsperiod skall vara mycket bra. Vi skall ha tisdagarna första hjälp och stöd och handledning för barn och unga. Så jag kommer älska tisdagar, för våra lärare i det ämnet är toppen. 🙂 Och så har vi ju bara 5veckor innan vi skall ut på inlärning i arbetet. 🙂 Och det skall vi göra på ett dagis. 🙂
    Jag tycker också det är bra då man kan välja vad man vill jobba med. Det ända är ju att om det börjar dessa inriktningar då vi skall välja eller är det bara äldre omsorgen som börjar. Men jag gillar både äldre och barn. 🙂
    Jo äldre borde få göra det de klarar av. 🙂

    Kram

  3. camilla 22 september , 2011 den 11:33 #

    vad söt butik:)

    Ja dansen är jätteskoj 🙂 kul att lära sig från grunden liksom och att alla är på ungefär samma nivå 🙂
    tipspromenaden var en vanlig som bruakr vara här på höstrarna och om våren 🙂 Väldigt mysigt tycker jag det är 😀 fast de e alltid så svåra frågor ^^
    härligt att du mår bra:D själv mår jag toppen jag med 🙂 några planer för dagen?
    kram

  4. Diana 22 september , 2011 den 11:37 #

    Vad coolt! det är lite som den kryddaffären jag var på i helgen, blev helt kär!

  5. Jouline 22 september , 2011 den 12:10 #

    Åh så fina grejor 🙂 nu kan du dekorera i massor!
    kram

  6. Carro 22 september , 2011 den 12:38 #

    Wow vilken mysig affär!!

  7. Amanda 22 september , 2011 den 13:34 #

    Vilken gammeldags inredning, så mysigt, känns liksom mer genuint! =)

  8. Ida 22 september , 2011 den 13:38 #

    Gud vilken mysig butik!

  9. Pernilla 22 september , 2011 den 14:29 #

    Det verkar ju vara en väldigt mysig affär med massa skoj i =)

    Idag har jag och pojkara bara en hemmadag. Har diskat lite innan i förmiddags, sen vilat och ska försöka börja damma här om en stund om killarna går med på det….

    Hittar du på denna dag då? Kram

  10. Vivi 22 september , 2011 den 15:26 #

    Trots att jag ska vara nyttig har jag blivit så himla förtjust i din blogg, så mig blir du inte av med 😀
    Jag har t.o.m länkat till dig nu så att jag inte tappar bort dig 😉

    Ohhhh vilken mysig butik!!
    Jag ska försöka hitta lite essencer, vet att det finns att köpa på nätet, jag vill så gärna prova att göra violmacarons! 🙂 …fast det är klart att det kanske får vänta lite nu då.

    Vad skönt att det finns fler som diskuterar som jag 🙂 Jag gillar att diskutera och även om det är mot folk som inte håller med mig alls, tycker det är jätteintressant att höra olika åsikter 🙂
    Kram!

  11. EMMAS! 22 september , 2011 den 15:39 #

    sv: ja den är det nu 😀

  12. susanne 22 september , 2011 den 18:08 #

    Åh,gud så mysig liten butik. Måste jag kolla in nästa gång jag åker till Sthlm..

    Ja,det ska nog gå bra. 🙂

    Ja,,du får pröva kyckling rätten ,ska äta den snart..

    Kram!!

  13. Sara 22 september , 2011 den 21:12 #

    Åh, mysig butik :)’

  14. Linda-Mamma till Alfred 22 september , 2011 den 21:45 #

    Åååå fullkomligt älskar sådana butiker! Ja spana in deras sida vettja..åh ja imorgon är det testfredag,kul!Ja fast estrella har väl ngn vinäger variant har ätit det förut för ett tag sedan vet jag;)

  15. i min lilla lilla värld 22 september , 2011 den 22:24 #

    Oj! det var en butik för dig hihihi

  16. Mamma till William och prinsessan i magen 23 september , 2011 den 12:27 #

    God eftermiddag söta..
    Hoppas att allt är bra med söta dig denna fredag.kram kram

Kommentera

