Arrakssmet

21 Sep

Detta är grundreceptet till arrakssmet som du sedan kan göra dammsugare, arraksbollar eller cake pops av. Receptet räcker till ca 30 st. Det är lättare än det ser ut att göra dammsugare och arraksbollar, det enda som är pilligt är att doppa ändarna av dammsugarna i chokladen.Det är ganska kladdigt och försök hålla händerna rena så det inte blir chokladmärken på marsipanen.

Jag som efter ha smakat otaliga dammsugare har utsett mig själv till dammsugeexpert ger dessa godingar väl godkänt!

 
200 g smör
2 dl florsocker
4 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
8 dl smulad sockerkaka(ca 1 sockerkaka)
arrakessence efter smak
 
Rör smör, florsocker, vaniljsocker och kakao poröst.  Ha i kaksmulorna och blanda väl. Tillsätt arraksessens.
 

Arraksbollar

Rulla till små bollar, doppa i smält mörkchoklad och rulla i chokladströssel.

Dammsugare

Forma smeten till två längder som du ställer kallt en stund medan du kavlar ut marsipan(ca 400gr). Lägg längderna på marsipanen och rulla in. Doppa ändarna i smält mörk choklad.

15 svar to “Arrakssmet”

  1. Jouline 21 september , 2011 den 10:58 #

    Hihi ja hon är så söt så^^ ohh.. så goda grejor, man blir ju riktigt sugen!!
    kram

  2. Carro 21 september , 2011 den 11:27 #

    åååå så gott!

  3. Linda-Mamma till Alfred 21 september , 2011 den 12:17 #

    OJOJ måste testa är ju mina favoriter dessa!!!!!!
    Yes, åh den får vi med köpa,hihi;)
    Jaaa bra sida att beställa alla möjliga kort ifrån,hihi;)

  4. Amanda 21 september , 2011 den 14:39 #

    De där är sambons favorit, själv har jag lite svårt för marsipan, men superfina! =)

  5. susanne 21 september , 2011 den 15:54 #

    Åhh,så gott med arrkas bollar.. 🙂

    Ja,det gick bra.. början till 1 hål,men det ska jag bara fixa till ,så e det klart..
    Däremot gruvar jag mig som fan,ska till sjukhuset och operera ut en visdomstand,och dagen efter har vi praktiskt prov.. hahaha.. får se hur det går…

    Kram!

  6. Alexandra - kärlek på tallrik 21 september , 2011 den 17:59 #

    Och dammsugare som är SÅ gott, det här receptet kan bli farligt 😉 YUM!

  7. Jasmine 21 september , 2011 den 18:38 #

    Du är ju grymt duktig på att göra dammsugare, måste jag säga. Roligt att se att man kan lyckas även hemma. Men du har ju talang!
    Kram

  8. MY 21 september , 2011 den 19:17 #

    sv; ja, hösten är jätte mysig 🙂 och som du sa, speciellt om man fylller år då!

  9. Patricia 21 september , 2011 den 20:09 #

    Haha, nej jag har verkligen blandad smak i musik så det är svårt att välja bara fem. Vad hade du valt för låtar på den fråga då?

    Ja, men visst är det så. Går jag till läkaren så är det ju för att jag inte mår bra, annars hade jag ju inte gått dit. Det är ju inte så att man springer dit för att det är kul. Eller visst det finns ju en del personer som skapar sig problem bara för att få bli inlagda och hamna på sjukhus. Jag känner några. Jag förstår inte hur de tänker. Men det är väl för att få uppmärksamhet, vad vet jag.

    Jag vet inte vad som händer i helgen. Jag var helt inställd på att jag skulle till småland för att gå på dop, men det var visst inte för än om ytligare en helg. Snacka om att vara ute och cykla:P

    Kramar<3

  10. Jennilie 21 september , 2011 den 21:48 #

    Sv: Jo jag tycker det är riktigt kul att vara så kreativ. Ser jag nånting snyggt är det snarare att jag tänker hur jag ska göra det än vad jag kan köpa det 🙂

  11. Mamma till William och prinsessan i magen 22 september , 2011 den 08:44 #

    Godmorgon snäckan.Här var det massa gott..Hoppas att du får en fin torsdag.kram kram

  12. kajsa 22 september , 2011 den 22:14 #

    Vad gott!
    Har testat att göra dammsugare, riktigt gott 😀

  13. C O L O R S P L A S H 23 september , 2011 den 10:14 #

    Åh, mumsigt! 😀

  14. Erika 23 september , 2011 den 13:59 #

    Åh, så gott.
    Det är kul att klicka in på din blogg och få lite ögongodis.Speciellt nu när jag börjar jobba för att komma i form. De enda ”godsaksundantagen” är mammas bakverk och eventuella kalas. Så då kan man ”äta” med ögonen här hos dig istället, hehe!

  15. anniepiie 23 september , 2011 den 14:13 #

    Hej tjejen!! 😀 Allt bra med dig? 🙂 Detdär såg ju inte lite gott ut, mumma! Ha de bra!!! 🙂 Kramis

Kommentera

