Eleonores matskola del 3: Ägg

19 Sep

Ägg är en klassisk råvara i våra kök som ofta används i både matlagning och bakning. Av ägg kan man göra mycket och har många användningsområden. Här nedan ser du lite rätter du kan använda ägg. Men tänk på att ägg endast kan ätas råa i vissa länder där salmonella i ägg inte är vanligt, i Sverige finns ingen risk för detta(endaste ett fåtal har insjuknat)

  • Omelett– 3 ägg, salt och några droppar vatten. Steks ca 1 min tills den är krämig, rör om då och då. Det finns två typer av omelett, öppen eller stängd. Den öppna har du oftast något i omeletten som du steker i pannan innan du häller i äggsmeten. Den stängda steks i pannan som du sen har ev har i en stuvning som du sedan viker över.
  • Äggröra– 3 Ägg, salt&peppar och någon matsked mjölk/grädde. Till skillnad från omeletten rör du i äggröran hela tiden tills den är krämig, därav namnet.
  • Pocherade ägg– När du pocherar ägg knäcker du ägget ner i sjudande, lättsaltat vatten som du har några droppar ättika i. Ättikan är till för att ägget ska hålla ihop. Ett tips är att röra en virvel i vattnet strax innan du häller i vattnet, då håller den också ihop lättare.
  • Äggstanning– 1 ägg, 1 dl mjölk salt 6 svartpeppar. Äggstanning har du ofta i pajer, makaronipudding och gratänger.
  • Kokta ägg– Löskokt ca 4 min hårdkokta ca 8-10 min. Ett tips är att koka upp vattnet, dra av kastrullen från plattan och låta ägget ligga i tiden ut. Ägggulan blir då krämigare och du spar på energi!
  • Stekta ägg– Knäck ett ägg i lite smör, ha ej för hög värme. Ägget ska börja skumma lite i kanterna men inte få färg. Det finns vändstekta och enkelstekta ägg.
  • Ägg som bindningsmedel– Ägg kan användas som bindningsmedel, ofta i biffar av olika slag.
  • Ägg cocotte– Häll i ett ägg i en liten form och tillaga i vattenbad.
  • Maräng– Tillsammans med socker vispar du ett fast skum som inte ska åka ut buken ens om du lyfter den upp och ner. Tänk på att ha en ren, kall och torr bunke. Vitan får inte innehålla någon gula. Vänd alltid ner marängen om du ska ha det i något annars förstörs fluffigheten.
24 svar to “Eleonores matskola del 3: Ägg”

  1. LIENE 19 september , 2011 den 16:33 #

    sv: Det är superkul:D och har ju alltid velat vara något bra för skolan. Om jag ändå måste gå i skolan så vill jag göra något gott.

  2. Tessie 19 september , 2011 den 17:07 #

    Sv: Ja, de var verkligen ett fynd.
    Ja la just upp ett inlägg med dom 3 kort jag gjort.. 🙂

    Den med elefanten ska till min mamma, hon har samlat på elefanter och älskar dom sen jag var så liten 🙂 Sen ska Jasmine ha 1 av korten tänkte jag 🙂 tror de blir den med blommorna men vet inte 😛
    Och det med fåren på har jag lite beslut ångest över, men tror de blir en god vän ”hemma” i hudik 🙂

    Du, har du några goda recept på bakverk som inte behöver gräddas eller göras i ugn!?.. Skulle du vilja göra ett sånt inlägg kanske!?.. Skulle betyda så mycket. 🙂

    Kramar

  3. malin 19 september , 2011 den 17:26 #

    $v ah han visar olika träningprogram, oftast kan man säga att man inte har tid men i hans bok finns det 15min-2h program så tid har man ! 🙂 jätte bra bok!

  4. Jonnie 19 september , 2011 den 18:03 #

    japps, de har varit en skitkul o lärorik helg 🙂 har du haft de bra i helgen?

  5. haha allt som låter är ju roligt 😉 Den var mest jobbig i början men nu har man väl vant sig hehe 🙂
    kram!

  6. Nathalie 19 september , 2011 den 18:22 #

    ja:D! riktigt nöjd!

  7. Sandra 19 september , 2011 den 18:27 #

    Ägg kan man göra så mycket med!! Omelett kan vara en av de bästa och snabbaste rätterna.
    Ja de var charmiga men lite too much blev det när de stod och spanade på oss genom hela middagen. Italienskt är så gott!
    Det är en mysig stad och en mysig skola.
    Det är sant 🙂 Man kommer igen, så är det. Likadant när man jobbar och ser alla onyktra människor och aldrig ska dricka en droppe igen.. samma sak med julborden. Det blir gott på nytt… man behöver bara en paus! Haha.. nu har jag blivit sugen på julmat 😛
    Kram

  8. Fraj 19 september , 2011 den 18:37 #

    Haha tyvärr ser de inte ut sådär i verkligheten, det är bara kameran som är dålig 😉 Jag är i själva verketmvälsignad med svarta, långa hårstrån på benen! 😉

  9. kajsa 19 september , 2011 den 18:51 #

    Älskar ägg! 😀

  10. C O L O R S P L A S H 19 september , 2011 den 19:17 #

    Ägg kan ju användas till riktigt mycket, fast man inte tänker så mycket på det 😛

    SV: Ja, dom är supergoda och nyttiga! 😀

  11. Jasmine 19 september , 2011 den 19:33 #

    Jag håller med! Ägg är bra till mycket. 🙂
    Kram

  12. Bullmamman 19 september , 2011 den 19:43 #

    Jätte fin blogg!

  13. elin 19 september , 2011 den 20:26 #

    Tack vännen!
    hehe, jaa jag jobbar på! äter en dunder kur av vitaminer nu för att få tillbaka all energi! 🙂

    jaa, nikita är så söt!
    Va härligt!, jo tack min helg har varit toppen, Hoppas du har haft det bra!
    Kram

  14. Frida 19 september , 2011 den 20:51 #

    Ja visst blev den så mkt bättre =D Vad har du för tatueringar då? =)
    Åhh äggomelett är ju så gööött! 😀 Bra blogg med massa tips m.,m 🙂

  15. william 19 september , 2011 den 20:52 #

    äggröra är sååå gott:DDD

    SV; naw tackar:D

  16. Johanna 19 september , 2011 den 20:55 #

    Tack, jag försöker hitta något mellan mål som jag kan ha på eftermiddagen iaf, som mättar lite…så jag inte går runt hungrig hela tiden.

  17. Pernilla 19 september , 2011 den 21:00 #

    Mm våra små liv är redan 3 månader, går väldigt fort. Går knappt att föreställa sig, man vill bara trycka på en stoppknapp….

    Skoj med din matskola 🙂

  18. Fröken M 19 september , 2011 den 21:07 #

    mina äggfavoriter är och kommer nog alltid att vara i form av maränger och pannkakor 🙂 Godisgris – javisst !!

  19. Carro 19 september , 2011 den 21:14 #

    Jättebra info och tips!! Gillar din skola! =)

  20. MALIN SUNDIN [FOTOGRAF] 19 september , 2011 den 21:30 #

    RE: haha ja och det blev super goda! undrar vad jag ska prova på härnäst, något tips?

  21. Sandie 19 september , 2011 den 21:35 #

    Ägg e najs =)

  22. Jennie & Fröken Flis 19 september , 2011 den 21:45 #

    massa bra tips! 🙂

  23. Jouline 19 september , 2011 den 21:48 #

    Ja visst var dom kläderna söta^^ Ja det känns väldigt bra att ha min brors dotter på besök. Mysigt och samtidigt får jag annat att tänka på 🙂
    kram!

  24. AMANDA FALK 23 september , 2011 den 15:22 #

    omellet med massa grönsaker och ost är nog min favorit, eller äggröra med mycket smör och salt 😀
    föresten måste jag testa porcherade någon gång, har aldrig gjort det och min mamma brukar snacka om det.

    Sv: Jaa du måste besöka dem lätt! Så grymma klubbar 😀 och till london & dubai måste du åka snarast! vill också till london snart 😀
    Ha en fortsatt super bra fredag & en toppen helg!

Kommentera

