2xMango

18 Mar

Jag fick frågan från Nadja om jag hade recept på något gott med mango man kan baka. Här nedan bjuder jag på en klassisk mangosorbet som är perfekt läskande i vår och en god mangokaka som passar en god helgfika!

Enkel och god Mangosorbet

600gr mogna mangofrukter (ca 2 st)
2 dl vatten
2 dl socker
2 msk pressad citronsaft

Häll socker och vatten i en kastrull. Låt det koka ihop till en simmig lag, ca 5 minuter. Skala mangofrukten och skär den i klyftor, in mot den stora kärnan i mitten. Lägg fruktköttet i en matberedare eller mixer och kör till mos. Tillsätt sockerlagen och smaka av med pressad citronsaft. Lägg fruktmassan i en skål och ställ den i frysen minst 5 timmar. Vispa fruktmassan några gånger under infrysningen, då förhindras att det bildas iskristaller i sorbeten.

Mangokaka

2 st frysta smördegsplattor
2 st mango
250 g Keso
2 st ägg
2 msk potatismjöl
4 msk florsocker
1 st citron
1 tsk vaniljsocker
1/2 dl strösocker
Sätt ugnen på 225°.Tag fram smördegsplattorna och låt dem ligga i rumstemperatur ca 15 minuter. Lägg långsidorna bredvid varandra, fukta ena kanten och tryck ihop dem så att det blir en stor smördegsplatta. Kavla ut smördegen så tunt att den räcker att täcka bottnen och kanter i en pajform 20-25 cm i diameter. Ställ pajformen kallt ca 15 minuter. Nagga bottnen med en gaffel och grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter.Sänk ugnsvärmen till 200°.Dela mangon på längden genom att skära på var sida om kärnan. Skär mangon i klyftor och skär loss fruktköttet från skalet.Separera äggulor från äggvitor.Blanda keso, äggulor, potatismjöl, florsocker, citronskal, vaniljsocker och ev. rom. Vispa äggvitorna till hårt skum.Vänd ner socker och kesoblandningen. Bred ut fyllningen i pajskalet. Garnera med mangoklyftorna.Grädda i mitten av ugnen 20-25 minuter

13 svar to “2xMango”

  1. Carro 18 mars , 2011 den 12:01 #

    åå, mangosorbet, det lät riktigt gott!
    Älskar mango!

  2. mia 18 mars , 2011 den 12:05 #

    sv: ja det var verkligen jätteskoj att få komma ut och ha det kul med vännerna 🙂 det behövs nu när det är såhär. men vi börjar bli vänner eftersom han nu kan prata med mig och skratta lite och sådär, så det känns rätt skönt. Tack, det gör jag verkligen!! Ska bli lite skönt att vara singel också, har ju inte varit det på snart fyra år. får utforska det livet lite, haha!

    Usch matteplugg! är glad att jag slipper matte alltså, det är nog det värsta som finns 😛 haha. Jag har varit på lägenhetsvisning och snart ska jag kolla om det är någon ledig tid i tvättstugan.. behöver tvätta 😦 kram!

  3. i min lilla lilla värld 18 mars , 2011 den 12:35 #

    Jag tycker verkligen om mango, men bara som den är. Har lite svpårt för det i mat och bakelser. Kanske ska ge dina recept en chans =)

  4. Diman Dilir 18 mars , 2011 den 12:54 #

    mums! det verkar vara super gott! måste prova mango sorbet någon gång! 😀 ♥

  5. JD | 60 kg ska bort! 18 mars , 2011 den 13:09 #

    mangosorbet måste jag testa, muuums 😀

  6. Nadja 18 mars , 2011 den 13:13 #

    Det blir att umgås med älskling, leta efter tyger till dukar som vi ska ha till bröllopet och sen träffa familjen. =) Vad blir det för god mat? =)

    Tack för tipsen. =)

    Kram

  7. Emma 18 mars , 2011 den 13:52 #

    sv: Åh tack så mycket! :D<3

  8. Malin 18 mars , 2011 den 14:07 #

    sv: ja visst är den? 😀

  9. Martina 18 mars , 2011 den 14:22 #

    Åh, vad gott! Mango är så gott. 🙂

    Visst brukar det vara en bra bit mellan bloggerskorna tyvärr. Jag träffar dig gärna, det är ju inte jättelångt mellan Växjö-Karlskorna, går ju bra tåg! 🙂 Man lär ju känna så många fina människor genom bloggen.

    Ha en fin fredag. Kram!

  10. Anne 18 mars , 2011 den 14:41 #

    Vi ska se supercupen mellan Malmö FF och helsingborg i fotboll. Är du sportintresserad? 🙂

  11. mamma till william 18 mars , 2011 den 15:25 #

    Ska ha middags bjudning i morgon o jag behöver tips på något gott..

  12. Em 18 mars , 2011 den 15:33 #

    sc: skönt det!

    vad ska du hitta på i helgen då? 🙂

  13. Johanna 18 mars , 2011 den 15:51 #

    Jg städade mitt kontor innan jag tog bilden så klart, man får inte vara dum 😛

Kommentera

