Vad bjöd ni på till dopfikat?

16 Aug

I oktober har vi planerat att hålla dop för vår lilla flicka och nu är planeringen i full gång! Var ska det hållar, var ska man ha fikat, vilka kommer, och framför allt vad sjutton ska man bjuda på!

Jag har visserligen planerat en hel del i förväg men nu börjar den riktiga planeringen med bokning av kyrka och inköp! Min tanke är att vi ska bjuda på någon lättare lunch och sedan ett dessertbort. Sambon får stå för matlagandet medan jag kör på dessertbordet som jag hoppas blir så bra som jag hoppas. Men frågan är vad man ska bjuda på! Ska man haden klassiska tårta eller mindre desserter till de klassiska kakorna? Jag har en aning om vad det blir för godsaker men tänkte ändå slänga ut frågan för inspiration;

Vad bjöd ni på till era barns dop? Köpte ni mat/fika eller bakade ni allt? Har ni en blogg får ni gärna länka inläggen med dopet, alltid kul att se!

17 svar to “Vad bjöd ni på till dopfikat?”

  1. jennifer. 16 augusti , 2012 at 13:14 #

    Ja, det har du alldeles rätt i!
    Så söta bakelser, kram!

  2. Becka [fotoblogg] 16 augusti , 2012 at 14:12 #

    Åh mums vad gott! & så fina :)
    sv: Åh tack så hemskt mycket finaste du! Så glad jag blir.
    Hoppas att du vill följa fotobloggen & fortsätta att kommentera! ♥

  3. Marja - Baka Sockerfritt 16 augusti , 2012 at 14:38 #

    Så underbart med dop!
    På de dop jag har varit på har det bjudits på fika, som till största del har varit hemmagjord.

  4. Pernilla 16 augusti , 2012 at 15:08 #

    Vad skoj att du börjar planera inför det nu, tyckte själv det var jätte skoj att fixa och dona inför det.

    Jag tror att vad du än väljer på att bjuda på så lär det bli bra, du är ju så duktig på sånt där :)

    Kram kram.

  5. Emma 16 augusti , 2012 at 19:09 #

    Ja det ska börjas i tid hehe.

    Jag har själv svårt för att bestämma mig vad vi ska ha och vi har bara 1 månad till dop!

  6. Tessie 16 augusti , 2012 at 21:35 #

    Sv: Ja, det har gått fort.. 1 år och tiden rullar på. Jag är rädd nöjd med hur det ser ut hemma. Det är lite små grejer som ska ändras och fixas bara!

    Hoppas allt är bra!
    kram

  7. ADARAS.se - din bloggtidning på nätet! 17 augusti , 2012 at 00:18 #

    Underbart med dop! Allt på bilderna såg ju jättegott ut :)

    – Kul att du uppskattade tipset! :D

  8. Maria husetfullt 17 augusti , 2012 at 03:36 #

    Hem bakat är godast helt klart. Ett dessert bord med flera små godsaker plus tårta passar vell bra, skulle inte det se inbjudande ut. kul med dop och all planering som hör dit :) Maria

  9. Annika 17 augusti , 2012 at 09:11 #

    Min syster köpte färdiga!

  10. Diana 17 augusti , 2012 at 09:44 #

    Cakepops rekommenderar jag inte. Har du testat såna? Jag tyckte det var mycket pill för ett resultat som bara var ok och inte ”wow”. Cupcaksen som du kommenterade inne hos mig var superlätta att göra men såg ändå lite roliga ut. Det är vanliga muffins med frosting och färgad kokos, tog typ tio minuter att ”dekorera”.

  11. Jessika - Jordgubbsdrömmar! ♥ 17 augusti , 2012 at 09:53 #

    Vi bakade lite och köpte lite. Så vi hade en blandad kompott med gotta :)
    Vi la dock inte alls så mycket ”energi” på vare sig dukning eller baket egentligen, inte som man hade velat. Men det var mysigt och familjen var samlad :)

  12. Pernilla 17 augusti , 2012 at 10:09 #

    Hoppas ni också får en härlig dag och helg. Kram kram =)

  13. Renata 17 augusti , 2012 at 10:41 #

    Jag var lat och beställde tårta! Den var riktigt god men hade jag gjort om det, hade jag bakat en massa småkakor och muffinsar. =)

  14. milla 17 augusti , 2012 at 16:26 #

    Det var länge sedan mina barn döptes de är 21 och 16 år nu. Men vi bjöd på fika bland annat drömrulltårta, drömmar och tårtan var formad som en barnsko.

  15. Helena 18 augusti , 2012 at 22:44 #

    Vad bra att du börjar planera i så god tid! Jag tycker absolut inte att man måste bjuda på middag på dopet när det är så många. Själv har jag haft middag på alla mina tre barns dop och vi var ca 25 pers. Ska jag var ärlig så var det skitjobbigt och inget som jag rekommenderar till någon. När min första dotter föddes vill jag vara så duktig och bjuda både på mat och ett massa hembakade fina kakor och nån tårta.

    Mitt tips är att du till dessertbuffén gör sånt som du kan förbereda så mycket som det bara går i förväg. Testa inte för mycket nya sorter utan gör såna som du vet funkar och blir lyckade. Man vet ju inte hur tiden innan dopet är. Det kan ju hända att min blir liggande i feber eller annat en vecka innan. Men ta allt med ro så kommer det att bli jättebra, gott och trevligt:) Lycka till! Kramar

  16. sofie mumsfillibaba 18 augusti , 2012 at 22:49 #

    Vi var bara 20 stycken men det kändes ändå som det var mycket att planera. Lånade lokal av kyrkan. Väldigt smidigt! Vi bjöd på pajbuffé med olika sorters paj och en stor sallad. All paj tog slut. Bättre att göra lite mer än för lite…. http://www.mumsfillibaba.blogspot.se/2012/01/pajbuffe.html

    Till kaffet hade vi spettekaka, chokladbollar och hemmabakade mazariner. http://www.mumsfillibaba.blogspot.se/2012/02/mazariner.html

    Och självklart en gräddtårta. Inte varje dag man gör en klassisk gräddtårta:) http://www.mumsfillibaba.blogspot.se/2012/01/vanlig-simpel-graddtarta-olivers.html

    Hoppas det hjälper dig lite på vägen! Lycka till!

  17. Emelie, Mamma till David och Leah 19 augusti , 2012 at 21:48 #

    Vi sitter också och planerar dopet :) Det kommer ske om nästan exakt en månad, så jag är lite stressad. Har ännu inte hunnit bjuda alla heller.. Hur lång är Elsa? :) Leah har lång överkropp så hon kan fortfarande ha stl 56 i byxor. Föresten så hade jag Elsa som favoritnamn när Leah låg i magen ;) Men hon passade tyvärr inte i det namnet.
    Kram

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

