Arkiv | 16:00

Frågestund i matskolan

14 Jun

Tänkte köra en liten frågestund, inte en personlig sådan utan  om mat och bakning! Finns det något du alltid undrar, vill du ha tips eller råd hur man lyckas på bästa sätt eller undrar du vad som fungerar att göras i förväg och kan frysas in till festen du ska hålla i? Vill du starta ett eget café/catering men vet inte var du ska börja?

Jag tänkte alltså att denna veckas matskola skulle få svara på era funderingar! Ingen fråga är för dum eller avancerad, jag svarar så gott jag kan. Är ju egentligen ingen expert men efter 3 år på restaurangskola, 5 års jobb i restaurang/café och ett brinnande intresse så kommer man en bit på vägen iaf!

Makaronipudding

14 Jun

Detta är en av mina absoluta favoriträtter, jag kan sätta i mig 2-3 portioner bara för att det är så gott och man inte får nog! Rätten är väldigt enkel att göra och tar inte så lång tid man kan tänka sig. Vill du ha en lite mildare makaronipudding så kan du byta ut ölkorvarna till 100 g kassler eller skinka istället!

Tid? 1 timme

Hur många? Räcker till 8 personer

Matlåda? Maträtten är perfekt för matlådor, därför gör jag alltid så mycket så man kan frysa in och äta när man är hungrig!

För alla? Välj laktos- och glutenfri falukorv, laktosfri mjölk och glutenfri pasta så går det utmärkt. Ingen LCHF rätt tyvärr!

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
1 l makaroner
1 gul lök
½ falukorvsring
2 ölkorvar, gärna starka
9 dl mjölk
9 ägg
salt och svart peppar
riven ost

Koka makaronerna så de fortfarande är något hårda. Hacka lök och strimla falukorven. Skär ölkorven i ½cm tjocka slantar. Fräs löken och tillsätt falukorven. Stek tills korven fått lite färg och häll i ölkorven och låt steka någon minut. Blanda makaroner med korvblandningen, häll upp i en långpanna. Vispa mjölk tillsammans med ägg och smaka av med salt och svartpeppar. Ställ in i ugnen på 225 g i ca 25 min. Häll över den rivna osten och ställ in den puddingen i ugnen igen tills äggstanningen är fast och osten fått färg.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.