Arkiv | 16:00

Provbak i köket

12 Jun

Hela eftermiddagen har jag spenderat i köket med att provbaka cupcakes. Tanken var att jag skulle prova vilka två sorter jag vill ha på det kommande dopet i höst. Jag är verkligen tidigt ute och ska sanningen fram så ville jag bara ha en anledning att få baka. Så här har blivit halloncupcakes med vaniljsmörkräm i två utföranden, citroncupcakes med lemoncurdsmörkräm i två utföranden och så chokladcupcakes med nutellafrosting i två utföranden. Den rosa frostingen ni kan se är en marshmallowfluff.

Om det hela blev gott eller inte återstår att se, ska provsmaka ikväll har jag tänkt och då får ni recept om det blir bra! Det är ju det bästa med att provbaka, att prova sig fram. Har aldrig bakat i så små formar så var spännande att se vad gräddtiden blev och vilken variant av cupcaken jag ska välja återstår som sagt att se att se! Då blir det mer dekoration så klart.

Sparrissoppa med ost- och skinktoast

12 Jun

Nu kommer äntligen receptet på sparrissoppan som blev väldigt god! Det kan låta lite med soppan men den är väldigt mättande. Om ni vill kan ni göra dubbelt för att vara på den säkra sidan!

Tid? 15 min

Hur många? Räcker till 4 personer

Matlåda? Jag skulle inte rekommendera att värma på soppan igen.

För alla? Kycklingfond kan innehålla mjölk, ta istället 1 buljongtärning och laktosfri mjölk. Avstå från toasten och ta i lite kyckling eller ostchips istället om du är glutenintolerant eller  LCHF.

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
 
3 msk konc kycklingfond
1 dl vitt vin eller matlagningsvin
5 dl vatten
2 dl lättcrème fraiche
400 g sparris
salt och peppar
 
8 skivor bröd
smör
8 skivor skinka
8 skivor ost
ev senap
 

Koka upp kycklingfond, vin och vatten. Låt sjuda i 7-8 minuter. Vispa i crème fraichen. Skär sparrisen i bitar och spara sparristopparna vid sidan. Lägg sparrisen i soppan, koka upp. Mixa soppan slät i matberedare eller med stavmixer. Smaka av med salt och peppar. Smöra brödskivorna lägg på två skivor skinka och två skivor ost på den osmörade sidan av hälften av brödskivorna. Bred ev på senap och lägg på resten av brödskivorna med smörsidan utåt. Grilla i mackgrill eller våffeljärn. Dela på diagonalen.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.