Arkiv | 16:01

Testfredag v 23: Fun Light Stevia Blueberry

8 Jun

Jag är väldigt skeptisk til konstgjorda sötningsmedel och sockerfria produkter. Men denna vecka har jag testat Fun Lights senaste serie som är sötad med Stevia. Sötningsråvaran stevia utvinns av växten stevia och är 400 gånger sötare än socker så därför behövs inte mycket.

Så hur smakar saften då? Jag måste säga att det är en av de bättre saftsorter jag smakat med sötningsmedel. Inte alltför söt och med mycket smak. Perfekt att göra egen isglass på!

Grönsakspaj

8 Jun

Nu kommer andra receptet av vardagsmatsedeln. Många var nyfikna på sparrissoppan men blev inte av att vi gjorde den under veckan då det klämdes in ett restaurangbesök också. Så soppan får vänta till nästa vecka!

Istället bjuder jag på en grönsakspaj med fetaost som är otroligt smarrig och fräsch!

Tid? ca 45 min

Hur många? Räcker till 4 personer

Matlåda? Jag skulle inte rekommendera att värma på pajen även om det går, blir lätt vattnig.

För alla? Byt ut mjölet för en glutenfripaj. Passar laktosintolleranta om du väljer en äkta fetaost gjord på fårmjölk och laktosfri mjölk.

Inköpslista? Scanna in koden med din smartphone! Har du ingen be om inköpslistan i en kommentar.

 
 
 
 
 
 
 
 
3 dl mjöl
½ dl riven ost
½ krm salt
100 g smör
1 ägg
 
150 g fetaost
½ broccolibukett
5 champinjoner
4 sparris
5 cocktailtomater
½ rödlök
 
3 ägg
3dl mjölk
salt och peppar

Blanda alla ingredienser i en bunke till en jämn deg. Tryck ut  i formen. Skär fetaost i tärningar, broccoli i mindre bitar, skiva svamp, halvera tomaterna och skiva rödlöken tunt. Här i allt i pajskalet. Vispa ägg, mjölk, salt och peppar lätt och häll över grönsakerna. Grädda på 225 grader i ca 30 min.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.