Arkiv | 17:00

Testfredag v 22: Brämhults Päronad

1 Jun

Denna vecka har jag testat en av Brämhults nya lemonader, Päronad. Lemonad är ju bland det bästa på sommaren, sådär perfekt syrligt och kallt. Otroligt härligt att det är en färskpressad lemonad också så man kan se citronen till och med. Dock tycker jag inte det passade jättebra med den svaga päronsmaken i, kan tänka mig att det passar mycket bättre med hallon eller bara naturellt!


Kokboksutmaningen, Junis tema ”En midsommarnattsdröm”

1 Jun

Denna månad blir temat lite speciellt, det är ju midsommar i slutet av juni och vad passar bättre än att sno titeln ”En midsommarnattsdröm” från Shakespeare? Så vad har jag tänkt att temat ska innehålla då? Jo precis vad du vill som du förknippar med sommarkänsla, drömlika godsaker, nattvickningsmat, läckra recept till midsommarmiddagen eller något helt annat! Ingredienserna här är alltså helt valfria! Jag hoppas att få se minst en sagolik tårta eller bakelse med sommarsmaker.

Jag förbehåller mig också för att sista datumet kan komma att förlängas om bebis väljer att komma runt 1 juli ;)

Reglerna är enkla;

  • En gång i månaden får du ett tema(exempelvis nötter, vårens primörer, pajer etc) som du sedan får välja ett recept utefter. Receptet ska vara något du aldrig gjort tidigare!
  • Receptet ska du hitta i en av dina kokböcker, gärna en ny kokbok varje gång.
  • Sedan skriver du ett inlägg där du visar kokboken, en kort presentation av denna, receptet du lagat efter samt en bild på resultatet. Detta kan du göra när som helst under månaden fram till den 29e varje månad.
  • Maila mig sedan en länk till inlägget och bifoga gärna en bild på kokboken/det du lagat eller bakar så kommer alla bidrag visas i slutet av månaden med länkar. Mailadressen är fika_med@hotmail.com

Chokladwhoopies med jordnötskräm

1 Jun

Vi har nog alla sett Leila göra Whoopie pies i mängder av smaker och former. Whoopies är en dubbelkaka där kakan liknar en muffins till smeten som man sedan fyller med en frosting eller smörkräm.

Igår gav jag mig på att göra kakan första gången och jag måste säga att jag älskar dessa! Jag rekommenderar att spritsa ut dessa med spritspåse och en rund tyll för ett jämnare och rundare resultat. Det går självklart att klicka ut dem också men formen blir inte lika fin.

Det går även utmärkt att frysa bara kakorna och sen göra krämen när det är dags att servera för en mer färsk känsla.

100 g rumstempurerat smör
1 1/4 dl socker
1 ägg
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
½ dl kakao(går att byta mot skalet av 1 citron eller 3 tsk vaniljsocker)
1 tsk vaniljsocker
1 tsk salt
½ dl mjölk
 
120g smör, osaltat
120g jordnötssmör(går att byta mot nutella, marschmallowfluff, sylt eller annat)
120g florsocker
 

Rör smör och socker poröst. Tillsätt ägget och vispa. Tillsätt de torra ingredienserna, rör om till en jämn smet och tillsätt mjölken. Rör inte för mycket, då blir smeten för lös och kakorna blir platta. Spritsa eller klicka ut smeten till 5-kronor på bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen på 175 grader i 8-10 min. Ta ut och låt svalna.

Vispa samman ingredienserna till fyllningen. Sikta florsockret för att undvika klumpar. Vispa till en jämn, slät kräm. Spritsa eller klicka ut fyllningen på undersidan av en kaka, tryck en annan kaka på så att de blir dubbla med fyllning mellan. Lägg i kylen så att fyllningen stelnar lite innan servering så håller de sig bättre.

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.