Arkiv | 16:00

Fördrinkarna för alla smaker

5 Maj

Till sommarens alla fester måste man ju ha en fördrink, en svalkande drink man kan stå och mingla över tills maten kommit på bordet och festen kan dra igång. 

Alla recept är till ca 20 små drinkar!

bildkälla: recept.nu

Fläderdrink
 
3 dl flädersaftskoncentrat
2 l sockerdricka
(5 dl vodka)
is
20 jordgubbar
2 citroner

Blanda flädersaften med sockerdrickan. Häll i vodka om du vill ha med alkohol. Fyll hälften av varje glas med is och lägg en jordgubbe i varje glas. Dela citronerna i 4 klyftor. Skär bort ändarna och skär 3 skivor av varje klyfta. Lägg en citronskiva i varje glas och häll på drinken. Fyll upp med drinken

Peach melba
 
1½ l persikojuice
1½ l Schweppes
(6 dl gin)
3 persikor
1 liter färska hallon(eller 400 gr frysta)

Blanda persikojuice, schweppes och eventuellt gin. Dela och kärna ur persika, skiva sedan tunt. Fyll halva glaset med is och fördela hallon och persika i glasen. Fyll upp med drinken.

Syrlig äppeldrink
2 ½ l äppeljuice, tropicana helst
5 dl pressad citron
(6 dl vodka)
is
2 citroner
3 små äpplen

Blanda äppeljuice, citron och ev vodka. Fyll upp halva glaset med is. Dela citronen på samma vis som till fläderdrinken och lägg i en skiva i varje glas. Kärna ut äpplena, dela på mitten och skär tunna skivor. Fördela i glasen och häll på drinken.

Mango Bellini
6 dl mangopuré
3 l champagne/mousserande vin

Bottna varje glas med 2 msk mangopuré. Fyll upp med champagne/mousserande och rör om.

Lösenordsskyddad: Skrönor

5 Maj

This content is password protected. To view it please enter your password below:

[bak]tanke med Fika med Eleonore

5 Maj

Nu var det ett tag sen jag körde på mina bloggintervjuer, men har inte riktigt haft tid! Men denna gång blir det lite speciellt då vi kör en intervju med mig. 

Har du en bak- eller matblogg och vill vara med i intervjuserien så är det bara att höra av dig till mig i en kommentar eller ett mail!

Vem är tjejen bakom Fika med Eleonore?

-  Jag är en glad tjej i mina bästa år som älskar att baka. I framtiden hoppas jag på att ha ett eget café men tills dess jobbar jag på Stena Line och är snart mammaledig.

Ditt första bakminne?

 - När jag var med mamma och bakade bullar och lyssnade på radio. Eller när jag bakade chokladbollar första gången och lekte matlagningsprogram!

Om du var en bakelse, vilken?

 - Detta är för mig den roligaste frågan men det är svårast att svara på. Jag skulle nog vara en riktigt god chokladcupcake, söt och go på utsidan men ännu mumsigare på insidan.

Vilket är ditt bästa baktips?

 - Att förbereda är a och o inom bakning, läs igenom receptet noga innan du börjar så du inte missar något viktigt moment och väg upp alla ingredienser innan du börjar.

Vem inspirerar dig mest?

- Min mamma och Leila Lindholm. Även alla bakbloggar man kommer över som gör otroligt vackra bakverk!

Vad bakar du helst?

- Tråkigt nog bakar jag helst en smarrig kladdkaka men skulle vilja kunna dekorera vackra tårtor och cupcakes!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.