Arkiv | 19:28

Vad vill ni se mer av på Fika med Eleonore?

22 Aug

Nu kör jag igång med en riktig rivstart inför hösten! I våras körde jag med allt från allergivänliga recept, bakverkshistoria, nyttiga recept och mycket annat. Under sommaren har jag tagit en paus från allt detta men nu är det dags igen.

Men jag behöver er hjälp, vad vill ni se mer av? Kom med era idéer, de som kommer med tips som jag fastnar för blir länkade!

Hösten närmar sig… Åhléns sätter trenden

22 Aug

Minipajer med rabarber och mandelsmulor

22 Aug
Att sommaren snart kommer till enda är oundvikligt men ändå ganska välkommet för vissa. Ett sätt att hålla fast vid sommaren lite längre är att baka något som hör sommaren till.
Dessa mini-rabarberpajer med mandelsmulor är något som du enkelt kan baka under sommaren, frysa in och sen plocka fram och värma på lite för att få njuta av sommaren i några tuggor. Detta kommer bli ett stående recept varje år då jag plockar rabarber vid sommarstugan.

150 gr smör
1 dl socker
4 dl mjöl
2 tsk bakpulver
1 krm salr
200 gr mandelmassa
50 gr mandelspån
350 gr rabarber
1 msk socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk potatismjöl
mandelspån

Smält smöret och rör ner socker och mjöl blandat med bakpulver och salt. Arbeta ihop till en smulig deg. Riv ner mandelmassa och knåda in i degen tillsammans med mandelspån. Skölj och skiva rabarbern tunt. Blanda med socker, vaniljsocker och potatismjöl. Ställ ut 12 muffinsformar på en plåt. Lägg i ett lager av smuldegen (ta ca hälften)i botten av formarna och ta sen ett lager rabarber. Toppa sedan med resten av smuldegen och mandelspån. Grädda i nedre delen av ugnen på 175 grader i ca 20 min. Låt svalna en aning och servera med en kula vaniljglass.!

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.